Tips

Visste du at ...

  • Det finnes fullkornvarianter av både pasta og ris. Til hverdags er det lurt å bruke disse variantene.
  • Gjær får baksten til å heve. Gjær består faktisk bare av vann og gjærceller, som er en sopp. Denne soppen formerer seg raskt. Det betyr at én gjærcelle blir til mange gjærceller på kort tid. Og vi legger til rette for denne veksten/ formeringen ved blant annet å ha riktig temperatur og nok fuktighet i deigen vår. Vips, så har vi et luftig bakverk!
  • Personer som har cøliaki, tåler ikke gluten.
  • Gluten er et protein som finnes i kornsortene hvete, bygg, rug, spelt, emmer og enkorn.

• Cøliaki er en sykdom som gjør at gluten ødelegger tarmtottene i tynntarmen.

Har du bakt brød før? I Norge er brød en naturlig del av kostholdet, og mange spiser brød til flere måltider hver dag. Grovt brød og kornprodukter er sunt for kroppen. I denne leksjonen skal du få lære om brød og bakst. Du skal også få lære litt om hvorfor det er så bra å spise grove kornprodukter.

Hvordan baker vi et godt og sunt grovt brød?

Hva er et brød?

Brød baker vi av disse ingrediensene:

  • mel

Hvetemel og rugmel egner seg best til brødbaking. Brøddeigen hever seg best med disse melsortene.

  • væske (det vil si noe vått, for eksempel vann eller melk)

Som væske til brødbaking kan vi bruke alle typer melk, vann eller en blanding av melk og vann.

  • kanskje litt fett (oftest litt olje)
  • gjær
  • litt salt
  • kanskje noe som gir ekstra smak

Det smaker godt med hakkede urter, nøtter eller frø (for eksempel solsikkefrø) i brøddeigen.


Ja til mat av korn

Mat av korn, for eksempel grovbrød, havregrøt og grove kornblandinger, kan vi gjerne spise mer av. Dette er hovedkilden til karbohydrater i kostholdet vårt. Korn og kornprodukter bidrar også med næringsstoffer som fiber, proteiner, jern og B vitaminer. Jo grovere du velger, desto flere viktige næringsstoffer får du i deg! 

Fiber og jern i korn 

Når vi skal handle mel i butikken, finner vi fire hovedkategorier av mel: siktet mel (hvitt mel), sammalt mel, helkorn og kli. Dette sier oss noe om hvor fint eller grovt kornet er blitt malt, og hvor mye av det hele kornet som er igjen i melet. Kli er det harde, ytre skallet på kornet og er svært rikt på fiber. 

Det er mer fiber i brød med mye sammalt mel, helkorn og kli enn i brød med mye siktet mel, for eksempel loff. Fiber gjør at vi holder oss mette lenger enn om vi bare hadde spist loff. Brød og kornprodukter gir oss også jern. Jern har en viktig oppgave med å frakte oksygen fra lungene og ut til alle cellene i kroppen, slik at vi ikke blir trøtte og slappe. Det er grovt brød og grove kornprodukter som inneholder mest jern.

Sjekk Brødskala’n! Når vi kjøper brød i butikken, kan vi se etter Brødskala’n på emballasjen. Det er en kjapp og enkel måte å finne det groveste og sunneste brødet på. Hvis tre eller fire av feltene på brødskala’n er farget, er brødet bakt av mest sammalt mel, i tillegg til eventuelt helkorn og kli. Det er bra for kroppen!

All verdens brød

Å bake brød hjemme kan være spennende og gøy. Baker du brødet selv, kan du få brødet så grovt som du vil ha det. Brød har gjennom mange år vært en viktig del av menneskets kosthold i store deler av verden, og det finnes mange ulike varianter av brød. Når vi er på ferie i andre land, får vi ofte servert herlig brød i begynnelsen av et måltid eller til måltidet. Kommer du på noen brødtyper fra andre land eller kulturer?

Brødskala`n med undertekst

Gi nytt liv til tørt brød

Dessverre er det slik at vi kaster altfor mye mat. Brød er en av de matvarene vi kaster mest av. Det er mange små grep vi kan ta for å kaste mindre brød hjemme. En smart måte å beholde brødet saftig på er å fryse det ned i skiver. Da kan du ta opp og tine akkurat den mengden du skal spise. Brødskivene tiner raskt i romtemperatur. Du kan også riste de frosne skivene i brødristeren. Har du brød som allerede begynner bli tørt, kan du lage dine egne brødkrutonger. Det er en super måte å bruke opp brødrester på. Brødkrutonger kan brukes i supper eller salater. Tørt brød er også fint å lage arme riddere av.

Leksjon 13: spørsmål
L13: oppdrag