Tips

Visste du at ...

Det er forbudt å tenne bål i skog og mark mellom 15. april og 15. september. Det er fordi det er stor fare for skogbrann i dette tidsrommet.

Ut på tur! Gå på tur kan vi gjøre året rundt. Det er alltid noe nytt å se og oppleve. På dager med mye aktivitet trenger kroppen påfyll av mer energi enn ellers. Dette skal du få lære om i denne leksjonen. Du skal også få lære litt om hva slags mat vi kan lage i naturen.

Hvorfor trenger vi mer mat på dager med mye aktivitet?

Det å gå på tur er en aktivitet som ikke krever mye utstyr, og det kan være både hyggelig og sosialt. Er det noen fine turområder i nærheten av skolen din eller der du bor? Enten vi går tur i fjellet eller i skogen, smaker maten ekstra godt når vi har vært fysisk aktive og kjenner at kroppen er sliten. Ofte smaker maten enda bedre når vi tilbereder den ute og kan kose oss rundt et bål eller på et hyggelig sted i naturen.


Mat på tur
Å være i aktivitet er bra for kroppen. Det er mange unge i dag som er aktive i fritiden, og som driver med ulike idretter eller fritidsaktiviteter. Skal du ha overskudd og humør til å gå på tur, trene eller yte noe, er det lurt å ha et riktig kosthold. Et sunt og godt kosthold kan hjelpe deg langt på vei med å prestere bra! Husker du kostrådene fra Helsedirektoratet som du har lært om tidligere?

Det er ikke bare pølser og marshmallows vi kan grille på bålet når vi er på tur. Vi kan lage utrolig mye forskjellig og spennende mat på et bål. Vi kan for eksempel fylle foliepakker med forskjellige grønnsaker og ulike typer kjøtt eller fisk. På høsten kan du være så heldig å finne bær i skogen – de kan du nyte som en del av turmåltidet. Hva kunne du tenke deg å ha med av mat på tur? Mulighetene er mange, men hva du kan lage, avhenger i stor grad av utstyret du har med deg.

Husk å pakke med deg drikke på turen også. Vann er supert når man er tørst. Litt varm drikke kan også passe godt på turer når det er kaldt ute.

Energibalanse
I løpet av en dag trenger vi akkurat like mye energi som kroppen bruker. Da sier vi at vi er i energibalanse. Energi får vi fra mat og drikke. Husker du hvilke av næringsstoffene som gir energi? Det er karbohydrater, fett og proteiner.

Dersom vi legger ut på langtur, vil kroppen naturligvis bruke ekstra krefter. Det vil si at vi da må spise litt mer mat for å få i oss tilsvarende mengde energi. Men hvis vi
får i oss for lite energi i forhold til det vi forbruker, kommer vi i det som kalles negativ energibalanse. Om dette fortsetter over tid, går vi ned i vekt.

Motsatt kommer vi i positiv energibalanse hvis vi spiser mer enn det vi forbruker av energi. Å være i positiv energibalanse betyr at kroppen får tilført mer energi enn den bruker. Da blir den ekstra energien lagret som fett i kroppen. Det er slik kroppen sparer på det som er til overs. Når vi vokser, må vi ha en litt positiv energibalanse fordi kroppen trenger den ekstra energien til å vokse.

Spørsmål
Oppdrag