Tips

Visste du at ...

• Vegetabilske matvarer er matvarer fra planteriket, som korn, frukt, grønt, poteter, nøtter og belgfrukter.
• Animalske matvarer er matvarer fra dyreriket, som kjøtt, melk, egg og fisk.

Du har lært at vi bør spise mer frukt, bær, grønnsaker og grove kornprodukter. Det er
godt og dessuten bra for kroppen. Men det er også andre matvarer fra planteriket som
vi gjerne kan spise mer av. De kalles for belgfrukter.

Hva er belgfrukter?

Grønt er bra!
Mange spiser altfor lite grønnsaker. Du husker kanskje at ett av kostrådene sier at vi må spise mer grønnsaker? Vi kan lage mange forskjellige matretter med grønnsaker som smaker kjempegodt.

Grønnsaker, poteter, frukt og bær gir oss ulike vitaminer og mineraler – for eksempel vitamin C. Disse matvarene gir oss også påfyll av karbohydrater, som er drivstoff for
kroppen.

Vegetarianere er personer som ikke spiser kjøtt og fisk. Du har lært at kjøtt og fisk gir oss proteiner. Proteiner er kroppens byggeklosser. Vi får også proteiner fra egg, melk og meieriprodukter. Noen vegetarianere spiser egg og meieriprodukter, mens andre heller ikke spiser dette. Personer som ikke spiser animalske matvarer i det hele tatt, kalles veganere. For disse er ofte belgfrukter en viktig del av kostholdet, da belgfruktene også inneholder mye proteiner.

Belgfrukter – hva er det?
Belgfrukter er kanskje et ord du ikke har hørt før. Det er et annet ord for bønner, erter, linser og kikerter. Belgfruktene inneholder mye proteiner, fiber og andre næringsstoffer, så dette er matvarer som passer inn i et sunt og variert kosthold. Vi får kjøpt både tørkede, hermetiske og ferske belgfrukter. Tørkede belgfrukter er vanligvis billige. Bønner, erter og kikerter som er tørket, trenger å koke lenge. Derfor kan vi gjerne legge dem i vann kvelden før vi skal bruke dem. Da blir koketiden kortere. Linser går fortere å koke, så de behøver vi ikke å legge i bløt i forveien.

Med unntak av erter har vi ikke lange tradisjoner for å lage mat med belgfrukter her i Norge. Men i andre deler av verden er belgfrukter en viktig del av matkulturen. Det finnes mange gode retter vi kan lage med belgfrukter, for eksempel supper, gryter og puréer. Kanskje du har hørt om hummus eller falafel? Hummus er en kikertpuré, og falafel er stekte boller laget av moste kikerter eller bønner. Dette er populære og smakfulle retter fra Midtøsten.


Når vi kjøper hermetiske belgfrukter, er de ferdigkokte og klare til bruk. Vi kan kjøpe dem på boks eller i kartong. De ferdigkokte belgfruktene kan vi bruke i for eksempel gryteretter, salater og supper.

Sukkererter er et eksempel på en belgfrukt som vi spiser fersk. Andre eksempler er
aspargesbønner, snittbønner og brekkbønner.

Spis nøtter
Nøtter inneholder mye fett. Fettet vi finner i nøtter, er sunt fett, så vi kan gjerne spise en liten neve nøtter om dagen. Det finnes mange ulike typer nøtter, som peanøtter, mandler, pistasjnøtter, hasselnøtter, valnøtter, pekannøtter og kokosnøtter. Husk at noen kan være allergiske mot nøtter.

Spørsmål