Tips

Visste du at ...

  • Spis gjerne frukt, bær og grønnsaker når det er sesong for dem. Da er det mye deilig
  • smak i dem. Ingenting er vel som eplekake om høsten laget av norske epler?
  • Poteter er ikke med i fem om dagen. Likevel hører poteter med i et sunt og variert kosthold. Poteter inneholder fiber, vitaminer og mineraler.
  • På nettsiden til Opplysningskontoret for frukt og grønt, frukt.no, kan du blant annet finne bilder av og navn på de aller fleste norske og utenlandske grønnsaker, frukter og bær.
  • Når du skal dele opp frukt, må du huske at en del frukter fort kan bli brune når de er oppskåret. Dette kan du forhindre ved å dryppe litt sitron eller lime over bitene.
  • Det finnes mye å velge mellom: Friske, hermetiske, frosne og varmebehandlede grønnsaker, frukter og bær er topp å bruke.
  • Du har kanskje sett et stabbur? Det var et vanlig bygg å ha på en gård i gamle dager, og stabburet ble brukt til å oppbevare mat. Det ble bygd over bakken for at det skulle få god lufting, og for at fuktighet fra bakken ikke skulle trenge opp i stabburet. En annen grunn var å hindre rotter og mus i å komme fram til maten.

Frukt, bær og grønnsaker er sunt, og hvis du går på oppdagelsesferd i frukt- og
grøntavdelingen i butikken, finner du mange ulike sorter og farger som du kan velge
mellom. Høsten er sesong for mange norske frukter og grønnsaker, som eple, kålrot
og gulrot. Det kan du lage mye godt av! I denne leksjonen skal du få lære om frukt og
grønnsaker og hva du kan bruke dem til.

Hvorfor bør vi spise frukt og grønnsaker?

Grønnsaker, frukt og bær inneholder mange forskjellige vitaminer og mineraler som kroppen vår trenger. Disse matvarene inneholder også fiber. I kroppen arbeider
fiber som tarmens «feiekost» – fiber hjelper tarmen ved å koste tarminnholdet raskere gjennom. Dette gjør at vi ikke får forstoppelse.

Frukt, bær og grønnsaker i alle regnbuens farger

Vi dyrker en del frukt, bær og grønnsaker i Norge, men vi importerer også mye fra andre land. Derfor har vi mye å velge mellom når vi skal handle i butikken– hele året gjennom. Det aller sunneste er å variere mellom forskjellige sorter og ulike farger i løpet en dag eller en uke. Innholdet av vitaminer og mineraler kan nemlig være litt forskjellig. Å kombinere ulike typer frukt, bær og grønnsaker i ett måltid vil også gjøre tallerkenen mer fargerik og spennende! Det er lurt å tenke på regnbuens farger. Klarer du å spise frukt, bær og grønnsaker i alle regnbuens farger i løpet av en dag?


Fem om dagen 

Har du hørt om fem om dagen? Det vil si at vi bør spise minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær om dagen. Halvparten bør være grønnsaker, og den andre halvparten bør være frukt og bær. En håndfull er et godt mål på hvor mye én porsjon er. Fem håndfuller om dagen er en god hjelp mot mange sykdommer som vi kan få senere i livet. Å spise frukt og grønt til alle dagens måltider er en god vane. Spiser du litt frukt eller grønnsaker til hvert måltid, er det enkelt å få i seg alle fem porsjonene.

Vasking og rensing av grønnsaker

Vi skyller grønnsakene i kaldt eller lunkent vann. Vi bør alltid fjerne visne deler og skjære bort flekker og skader. Det kan følge med litt jord på grønnsakene. I jorda kan det være «slemme» jordbakterier, som vi ikke ønsker å få i maten. Skyll godt ut av oppvaskkummen etterpå, så det ikke kommer jord på andre matvarer. 

Oppdeling av grønnsaker

Hva er det viktig å huske på når vi skal skjære opp grønnsaker? Det er viktig å holde kniven riktig. Hold godt i skaftet og pass på at fingrene ikke kommer under knivbladet. Ta deg god tid, så lærer du teknikken bedre! Når du skal dele opp grønnsaker, for eksempel kålrot, er det lurt å skjære av en bit først. Så legger du grønnsaken med den flate siden ned på skjærefjølen. Denne flaten kaller vi for snittflaten. Når grønnsaken ligger med snittflaten ned, blir det veldig mye lettere å dele den opp, fordi grønnsaken da ligger stødig på fjølen. Hvis du skal koke kålroten, må du dele den i biter som er like store, slik at alt blir ferdig kokt samtidig. Bruk så mye som mulig av grønnsaken. Slik unngår du å kaste mat som er både god og næringsrik. Visste du for eksempel at brokkolistilken smaker nesten som asparges?

Spørsmål
Oppdrag