Tips

Visste du at ...

  • Du kan ikke avgjøre hvor grovt et brød er, ved å se på fargen!
  • Både friske, hermetiske, frosne, rå og varmebehandlede frukter, bær og grønnsaker kan være én av de fem om dagen.

Vi bestemmer selvfølgelig selv hva vi vil spise, men helsemyndighetene gir oss gode råd om hva som er sunt å spise. Disse rådene kalles kostrådene. Du har kanskje sett at noen matvarer er merket med et nøkkelhull? Dette symbolet skal hjelpe oss med å velge de sunneste produktene i en matvaregruppe.

Hvordan vet vi hva som er sunt?

I blader, i aviser, på nettet og på TV er det mange som mener noe om hva vi bør spise. Det er lett å bli forvirret hvis vi tar inn over oss alt som blir sagt. Så hvem skal vi egentlig høre på? 

Det beste rådet har du allerede fått tidligere i denne boka. Det er å spise variert. Det kan være lurt å spise mye grønnsaker, frukt og bær, i forskjellige farger. Du har også lært om tallerkenmodellen. Ved å bruke denne når du spiser middag, får du et variert måltid. Grove kornprodukter er bra. De inneholder blant annet fiber. Kanskje har du hørt at fiber er tarmens feiekost? Melk og meieriprodukter inneholder mange viktige næringsstoffer, blant andre kalsium, protein og jod. Dette er næringsstoffer vi trenger for å vokse og utvikle oss normalt. Fisk er noe vi bør spise mer av. Kjøtt, helst magert kjøtt, i moderate mengder hører også med i et sunt kosthold. Egg er også bra å spise.

Kostrådene

Myndighetene i forskjellige land gir råd til befolkningen om hva som er sunt å spise. I Norge er det Helsedirektoratet som gir oss råd. Disse rådene kalles kostrådene. Det ligger massevis av forskning bak kostrådene, så dette er råd vi kan stole på! Når vi spiser sunt, forebygger vi sykdommer og får mer overskudd til lek og læring, og humøret blir bedre.

L6: kostrådene

Fem om dagen

Fem om dagen har du lært om. Det vil si å spise fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær daglig. Disse porsjonene bør også bestå av forskjellige typer grønnsaker, frukt og bær, og halvparten bør være grønnsaker. En porsjon er en håndfull. En av porsjonene – men bare én – kan byttes ut med et glass jus. Å spise frukt og grønnsaker til alle dagens måltider er en god vane. Spiser du litt frukt eller grønnsaker til hvert måltid, er det enkelt å få i seg alle de fem porsjonene.

Nøkkelhullet

Se gjerne etter Nøkkelhullet på matvarer når du er i butikken. Matvarer som er merket med Nøkkelhullet, er sunnere alternativer. Det er frivillig for dem som lager matvarer, å bruke Nøkkelhullet, så det er ikke sånn at alle produkter som ikke har dette merket, er usunne. Men hvis du for eksempel ser en pakke med kjøttpålegg som er merket med Nøkkelhullet, så vet du at dette pålegget er sunnere enn mange andre typer kjøttpålegg. Nøkkelhullet skal gjøre det lettere for oss å ha et sunt kosthold. Saft, brus, potetgull og godteri kan ikke få dette merket.

Brødskala’n Brødskala`n med undertekst

Har du hørt om Brødskala’n? Brødskala’n forteller oss hvor grovt brødet er. Det kan nemlig være vanskelig å se hvilket brød som er grovt. Hvis tre eller fire av kakestykkene på skalaen er skravert, er brødet grovt. Grovt brød er det beste valget for kroppen. Du skal få lære mer om dette i leksjon 13.

Kroppen trenger å røre på seg Helsedirektoratet anbefaler at barn skal være i aktivitet i til sammen minst 60 minutter hver dag. Du sitter rolig mange timer hver dag på skolen. Etter skolen sitter du sikkert og gjør lekser. Kanskje blir du sittende i sofaen foran TV-en eller med nettbrettet noen timer også? Poenget er at vi vanligvis sitter for mange timer i løpet av en dag. Å bevege seg i én time er derfor ikke så mye, men noe som kroppen synes er bra. Du kan for eksempel gå en tur, sykle, ake, trene eller leke ute med venner. Tenk så mye moro det går an å finne på ute, uansett årstid! Spør noen voksne om hva de lekte da de var barn. Kanskje du kan lære noen nye, morsomme leker?
L6: spørsmål
L6: Oppdrag