Tips

Tips !

Hvis dere har blender på skolekjøkkenet, kan denne rengjøres slik: Fyll lunkent vann i blenderen, tilsett én dråpe oppvaskmiddel og start blenderen. Skyll den etterpå.

I denne leksjonen får elevene lære litt om bordskikk, og de får mulighet til å mene noe om hva som er god bordskikk. Det å lære om dette tidlig i undervisningsåret kan gi et godt grunnlag for spisesituasjonen resten av året.

Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML1: lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare kva plass dei ulike matvaregruppene har i kosthaldet.

ML6: følgje oppskrifter.

MK2: vurdere kva god måltidsskikk inneber.

Se elevtekst for denne leksjonen.

Bordskikk - er det nødvendig da ?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Ved cøliaki må glutenfrie havregryn benyttes.
  • Ved laktoseintoleranse kan laktosefri jogurt brukes til smoothie.
  • Ved melkeproteinallergi byttes jogurten i smoothien ut med et erstatningsprodukt. I frokostblandingen må det benyttes melkefri margarin. Frokostblandingen kan serveres med et erstatningsprodukt for melk eller jogurt.
  • Ved nøtteallergi kan det lages en nøttefri frokostblanding (se for eksempel oppskrifter på brodogkorn.no). Frokostblandingen som er foreslått i elevboka, inneholder valnøtter og hasselnøtter.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

Velg frukt og bær til smoothie etter hva som er enklest tilgjengelig. La gjerne elevene eksperimentere med ulike typer frukt i smoothien og med ulike nøtter, frø
og kjerner i frokostblandingen. Her kan også ulike typer tørket frukt brukes.

  1. Start med håndvask og en repetisjon av hvordan man jobber på kjøkkenet. Ta utgangspunkt i erfaringer fra forrige leksjon.
  2. Gjennomgå kjøkkenredskapene (se side 189–190 i elevboka) og legg ekstra vekt på de som skal brukes: kokkekniv, tresleiv og slikkepott.
  3. Vis elevene hvordan stekeovnen virker (til frokostblandingen), og hvordan en blender eller en matprosessor virker (til smoothien). Vis dem hvordan vi bruker grytekluter når vi skal ta et varmt stekebrett ut av ovnen, og vis dem hvor vi skal sette det varme brettet (stekeplaten), det vil si på kjøkkenbenken med gryteunderlag.
  4. Demonstrer riktig teknikk for å hakke nøttene: Man holder spissen på kokkekniven i ro ned mot fjølen med ene hånden mens man løfter kniven og hakker nøttene med den andre hånden.
  5. Arbeidsfordeling: To elever samarbeider om å lage frokostblanding. To av elevene lager smoothie like før dere skal spise (så den er nylaget). 
  6. Alle samarbeider om å dekke bordet. Felles måltid. 
  7. Gjennomgang av hva elevene har lært.
  8. Rydding og vasking. Tell opp utstyret i hvert enkelt kjøkken og pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

Samarbeid på skolekjøkkenet

Forklar elevene hva som er god bordskikk i dag, og hva som var god bordskikk i gamledager. I gamledager var det ganske strengt, og barn skulle helst ikke snakke ved bordet. Kanskje en mellomting mellom slik det er nå, og slik det var før, er det beste? Da kan det bli mer ro, og man kan snakke sammen ved bordet. Diskuter gjerne om det er greit å bruke mobiltelefon eller nettbrett eller lese avisen ved middagsbordet.

Lag bordskikkregler sammen med elevene og la dem henge reglene opp på skolekjøkkenet. På den måten er elevene med på å gjøre skolekjøkkenet til sitt eget rom.

Hva er en god frokost?

I denne leksjonen er det meningen at elevene skal lære litt om hva som er gode frokostalternativer. Prøv å få dem til å forstå fordelene ved å ha et jevnt blodsukkernivå. Det er viktig både fysisk og psykisk.

Helsedirektoratets kostråd kan også være nyttige når man skal finne ut hvilke matvarer det er lurt å inkludere i en frokost. Kostrådene anbefaler blant annet at vi spiser grove kornprodukter hver dag, og at vi lar magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet. Vi bør også spise minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag, og noe av dette inntaket kan dekkes gjennom frokosten. Benytt gjerne anledningen til å snakke om ett eller flere av disse kostrådene i denne leksjonen.

Spørsmål
Oppdrag