Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML5: bruke rekning for å auke eller redusere mengda i oppskrifter, prøve dei ut og vurdere resultatet.

ML6: følgje oppskrifter.

MF4: samtale om industriprodusert mat og mat produsert i storhushald.

MK1: lage mat frå ulike kulturar.

Se elevtekst for denne leksjonen.

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Gluten/hvete: De fleste julekaker lages i utgangspunktet med hvetemel. Kokosmakroner er imidlertid glutenfrie. Norsk cøliakiforening har oppskrifter på glutenfrie julekaker på nettsidene sine – søk på ordet julebakst. Pizzavaflene kan lages med en glutenfri meltype, og som regel benyttes samme mengde mel. På forpakningen finnes det ytterligere informasjon.
  • Ved laktoseintoleranse kan vanlig melk erstattes med en laktosefri variant. Sjokolade kan inneholde melkesukker.
  • Ved melkeproteinallergi må melk erstattes med et melkefritt alternativ. Til småkakene må det velges en fast margarin som er melkefri og egnet til baking. Vær oppmerksom på at mange sjokolader inneholder melk. Pizzavaflene inneholder i tillegg ost. Osten byttes ut med melkefrie osteerstatninger.
  • Ved eggallergi må eggerstatning benyttes. Hvordan erstatningen brukes, står på forpakningen.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

  1. Lag helst pepperkakedeigen dagen i forveien.
  2. Start med håndvask og en gjennomgang av hvordan man jobber på kjøkkenet. Ta utgangspunkt i erfaringer fra forrige leksjon.
  3. Gjennomgå det som skal lages. Gjennomgå eventuelt også kjøkkenredskaper som skal brukes i leksjonen.
  4. Arbeidsfordeling: Dersom pepperkakedeigen er laget på forhånd, kan alle elevene være med på utbakingen. Fordel de andre sortene slik: Én elev baker kokosmakroner. Én elev baker brune pinner eller serinakaker. Én elev lager risboller. Én elev lager grove pizzavafler. Læreren dekker bordet.
  5. Alle spiser grove pizzavafler samtidig og smaker kanskje litt på julebaksten (julebaksten kan serveres når elevene har juleavslutning).
  6. Gjennomgang av hva elevene har lært.
  7. Rydding og vasking. Tell opp utstyret i hvert enkelt kjøkken. Pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

Tradisjonell julebakst

En families tradisjoner er ofte er forbundet med mat, og særlig mat til ulike fester og anledninger. I denne leksjonen lærer elevene om juletradisjoner og julebakst. Dersom dere velger å bruke oppskriftene vi har foreslått, får elevene bake flere sorter småkaker som dere kan spare til en juleavslutning. Her passer det godt å flette inn kompetansemålet som handler om å øke eller redusere mengden i en oppskrift.

Skap en fin dialog med elevene om julens tradisjoner. Hva har de eventuelt av egne juletradisjoner, og hva tror de er tradisjoner i andre deler av verden?

Spør elevene om de pleier å bake kaker til jul, og hvilke kaker de i så fall baker. Kanskje de baker sammen med besteforeldrene eller foreldrene? Og kanskje er det noen som ikke baker noe av julebaksten hjemme? I dag er det også mange som kjøper noe ferdig og baker noe selv. Det er fint å ha en dialog om at dette ikke er uvanlig. Ha en god samtale rundt temaet, og husk at dette skal være en hyggelig dag på kjøkkenet.

Her kan kompetansemålet som går ut på å samtale om industriprodusert mat og mat produsert i storhusholdning, flettes inn og danne et godt utgangpunkt for en dialog med klassen. Mange har for eksempel kanskje ikke tid eller kapasitet til å bake sju sorter til jul, slik som tradisjonen tilsier. Da kan kanskje det å kjøpe inn noen ferdige kaker være en løsning som gjør det mulig å videreføre tradisjonen med å ha julekaker i hus. Og det er sikkert mange som pleier å kjøpe inn ferdig pepperkakedeig som de baker ut selv, eller ferdige deler til et pepperkakehus som de monterer og pynter hjemme. I mange tilfeller selges ferdige julekaker billig i butikkene. Ha gjerne en diskusjon i klassen om hvorvidt elevene tror at dette kan påvirke holdningene våre til denne typen kaker. Tror de at de ville brukt kakene på en annen måte hvis de hadde laget dem selv?

Tradisjoner

Fortell elevene hva en tradisjon er, og la dem gjerne dele sine tradisjoner med klassen – ikke bare de tradisjonene som handler om jul, men også andre tradisjoner. La elevene reflektere over hva som er fint med tradisjoner. Husk også at det er flere elever som ikke feirer jul. Ta hensyn til disse elevene i dialogen.

Pynting av pepperkaker

Pepperkaker blir ekstra fine hvis de pyntes med melis. Pisk eggehvite med melis til blandingen blir hvit og skinnende – det tar ca. 5 minutter. Pass på at melisblandingen ikke er for tykk, men den må heller ikke være så tynn at den renner utover. Fyll melisblandingen i en sprøytepose. Blandingen kan også farges med ulike konditorfarger.

Her kan du la elevene slippe fantasien løs. Det finnes mange forskjellige måter å pynte pepperkakene på. Du kan la elevene få farge melisblandingen rød og grønn før de sprøyter den på pepperkakene. Dette er noe barn synes er morsomt!

Spørsmål
Oppdrag