Denne leksjonen er fin å kombinere med en juleavslutning eller julemarkering på skolen. Slik kan elevene få erfaring med å være vertskap. Dette er kunnskap som de vil få nytte av videre i livet. La elevene gjøre det meste selv, og veiled dem dersom de lurer på noe. De skal forberede maten, dekke bordet og være vertskap.

Finn gjerne fram litt julepynt. Kanskje elevene har laget noe på forhånd i et annet fag? La dem få utfolde seg! Dette skal være en hyggelig juleavslutning på skolekjøkkenet. Kanskje elevene kan lage grøt og dekke på for et annet klassetrinn? Spør elevene om de har som tradisjon å spise grøt på julaften. Mandel i grøten er spennende for alle.

Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML6: følgje oppskrifter.

MK1: lage mat frå ulike kulturar.

MK2: vurdere kva god måltidsskikk inneber.

Se elevtekst for denne leksjonen.

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Ved laktoseintoleranse kan melken erstattes med en laktosefri eller -redusert variant.
  • Ved melkeproteinallergi må melken erstattes med et melkefritt alternativ.
  • Ved nøtteallergi serveres gløggen uten mandler/nøtter.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

  1. Start med håndvask og en gjennomgang av hvordan man jobber på kjøkkenet. Ta utgangspunkt i erfaringer fra forrige leksjon.
  2. Gjennomgå det som skal lages. Gjennomgå eventuelt kjøkkenredskaper som skal brukes i leksjonen. Instruer elevene om at de må røre godt i risgrøten med jevne mellomrom, slik at den ikke fester seg i bunnen og blir svidd.
  3. Arbeidsfordeling: Én elev koker risgrøt. Én elev lager gløgg. To elever dekker og pynter bordet, legger småkaker pent på fat og setter fram smør, sukkerskål og kanel.
  4. Felles måltid.
  5. Gjennomgang av hva elevene har lært.
  6. Rydding og vasking. Tell opp utstyret i hvert enkelt kjøkken. Pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

Hva vil det si å være vertskap?

Her får elevene mulighet til å stelle i stand til en spesiell anledning. Hvordan skiller borddekkingen til en juleavslutning seg fra borddekkingen til en vanlig middag eller til en sommeravslutning? Hvordan kan vi gjøre det hyggelig for alle? La elevene dekke et pent bord, pyntet til fest. Bruk duk, tallerkener, glass, bestikk og servietter.

Det er hyggelig med litt pynt på bordet også – det er fint å bruke lysestaker, blomster og gjerne noe julepynt. Det er viktig å være et godt vertskap, og om dere har en toastmaster som kan ønske alle velkommen til bords, blir det ekstra stas. God bordskikk er også viktig.

Spørsmål
Oppdrag