Tips

Tips !

Lag en fruktquiz om eksotiske frukter.

Mye av maten vi spiser, er direkte hentet fra eller inspirert av andre lands kjøkken. Dette er det lett å glemme når det dreier seg om retter som har vært en del av vår matkultur over lengre tid. Det er også mange råvarer vi bruker, som ikke produseres her i landet. For eksempel er det flere typer frukt vi spiser mye av, som ikke egner seg for dyrking i Norge.

Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML6: følgje oppskrifter.

MK1: lage mat frå ulike kulturar.

Se elevtekst for denne leksjonen.

Har du smakt på mat fra andre land?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Gluten/hvete: Risnudler, som er glutenfrie, kan brukes istedenfor eggenudler. Sløyf soyasaus, eller bruk glutenfri variant.
  • Ved laktoseintoleranse kan vanlig melk erstattes med laktosefri eller -redusert melk i vaniljesausen.
  • Ved melkeproteinallergi må melken erstattes med et erstatningsprodukt som tåler oppvarming.
  • Ved eggallergi benyttes risnudler i nudelsuppen. Vaniljesausen kan byttes ut med pisket krem.
  • Ved nøtteallergi kan peanøttsuppen lages uten peanøttsmør. Suppen blir da noe annerledes. Dersom eleven(e) som har nøtteallergi, tåler andre typer nøtter, for eksempel mandler eller cashewnøtter, kan disse brukes isteden. Nøttene må da kjøres i en matprosessor.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

Her har vi satt opp forslag til to ulike supper med kylling. Den ene er opprinnelig fra Asia, og den andre er fra Afrika. Det er ikke sikkert at elevene har smakt disse suppene før. Finn gjerne fram flere oppskrifter fra ulike land som elevene kan få velge mellom. Vaniljesaus kan kjøpes ferdig eller som pulver i pose dersom det blir lite tid, men ved å lage vaniljesaus fra bunnen av får elevene erfare eggets evne til å tykne en saus.

Demonstrer hvordan man skiller egg. Egget kan skilles ved å bruke skallet, slik det er beskrevet i elevboka, eller det kan knekkes i en bolle, og så kan man fiske ut plommen med fingrene. Eggehviten kan fryses, og den beholder egenskapene også etter frysing.

  1. Start med håndvask og en gjennomgang av hvordan man jobber på kjøkkenet. Ta utgangspunkt i erfaringer fra forrige leksjon.
  2. Gjennomgå det som skal lages. Demonstrer hvordan man lager vaniljesaus, og forklar eggeplommens funksjon i sausen. Forklar hvordan stavmikseren brukes.
  3. Arbeidsfordeling: Halvparten av bordene: To elever lager nudelsuppe, og to elever lager fruktsalat og dekker bordet. Halvparten av bordene: To elever lager peanøttsuppe, og to elever lager vaniljesaus og dekker bordet.
  4. Felles måltid. Suppene settes fram slik at alle får smake på begge to.
  5. Gjennomgang av hva elevene har lært.
  6. Rydding og vasking. Tell opp utstyret i hvert enkelt kjøkken. Pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

Eksotisk frukt

Snakk med elevene om hvilke frukttyper vi kaller eksotiske. La elevene fortelle om hvilke frukter de kjenner til, som ikke dyrkes i Norge. Hvor kommer de forskjellige fruktene fra? Snakk om hvilke frukter elevene har smakt på, og hvilke de liker. Vis gjerne bilder av eller plansjer over eksotiske frukter.

All verdens mat

Snakk med elevene om forskjellene og likhetene ved matkulturen i ulike land. Matkulturen i land som ligger i samme region, har ofte flere likhetsstrekk. Du kan for eksempel fortelle at fiskesaus er en ingrediens som er svært vanlig i både thaimat, vietnamesisk mat og noen typer kinamat, og at mange av kryddersortene går igjen i forskjellige lands kjøkken – det gjelder for eksempel spisskummen, chili og hvitløk. Vet elevene hvilke krydder som brukes mest hjemme hos dem?

I denne leksjonen kan det passe at elevene, enkeltvis eller i grupper, finner informasjon om ulike lands kjøkken. Kanskje noen av elevene har etnisk bakgrunn fra et annet land? Eller kanskje de kjenner noen voksne som har utenlandsk bakgrunn, som de kan intervjue? Deretter kan hver gruppe få i oppgave å lage mat fra ulike lands kjøkken. Enten kan du velge ut oppskrifter, eller så kan elevene komme med forslag selv. Oppdraget vi har foreslått i denne leksjonen, går nettopp ut på å lage en meny med mat fra andre land. Elevene kan lage en bildekollasj som illustrerer mattradisjonene i et land eller en region, og de kan pynte bordene i en stil som passer for det enkelte land. Kanskje dere kan lage et større tverrfaglig prosjekt med utgangspunkt i denne leksjonen i mat og helse.

Spørsmål
Oppdrag