Tips

Gode tips til båltenning

  • Sjekk alltid hva som er de lokale reglene for bålbrenning.
  • Tenn ikke bål dersom det er sterk vind og/eller tørt på bakken, på grunn av fare for skogbrann.
  • Det tryggeste er å tenne bål der hvor underlaget er stener, grus eller sand.
  • Pass på ikke å tenne bål tett inntil busker og trær.
  • Lag ikke bål rett på fjellet eller svaberget, for da kan fjellgrunnen sprekke.
  • Bruk etablerte raste- og bålplasser dersom det er mulig.
  • Slukk alltid bålet helt før du forlater det.

Tips!

Hvis du vil ha mer informasjon om å gå på tur og regler for båltenning, er følgende nettsider fine å bruke:

Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML1: lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare kva plass dei ulike matvaregruppene har i kosthaldet.

ML2: forklare korleis maten verkar som energikjelde og byggjemateriale for kroppen.

ML6: følgje oppskrifter.

MK4: lage mat i naturen og bruke naturen som ressurs.

Se elevtekst for denne leksjonen.

Hvorfor trenger vi mer mat på dager med mye aktivitet?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Gluten/hvete: Pinnebrød kan lages med glutenfritt mel. Melmengden tilpasses slik at deigen blir passe fast.
  • Mange sjokolader inneholder melk og melkesukker. Ved melkeproteinallergi benyttes melkefri margarin.
  • Dersom noen av elevene ikke spiser kjøtt, kan foliepakkene enten lages vegetariske, eller så kan kyllingen erstattes med fisk.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

Foliepakken og den foliestekte bananen kan også tilberedes i stekeovn. Foliepakken kan gjerne krydres med andre typer krydder og urter. La gjerne elevene få sette sitt eget preg på foliepakken sin. Snakk med elevene om annen mat som egner seg som turmat.

  1. Start med håndvask og en gjennomgang av hvordan man jobber på kjøkkenet. Ta utgangspunkt i erfaringer fra forrige leksjon.
  2. Gjennomgå det som skal lages før dere går på tur. Forbered turmaten på skolen. Husk tørkepapir/klut, pose til søppel, fyrstikker, ved/kull osv.
  3. Arbeidsfordeling: To elever kutter opp grønnsaker og kyllingfilet til foliepakkene. Disse har også ansvar for å pakke ned drikke, drikkebeger, bestikk og servietter. To elever lager deig til pinnebrød. Alle forbereder sin egen foliepakke. Alle samarbeider om å lage mat på bålet.
  4. Sørg for å slukke bålet skikkelig og rydde fint opp på bålplassen.

Mat på tur

Start leksjonen med å la elevene snakke litt om det å være på tur. Hva kan vi ha med oss som niste? Hva kan vi tilberede i naturen? Er det noe vi kan plukke eller sanke i naturen som vi også kan spise? Hvorfor er det lurt å ha med seg niste?

Når vi skal pakke til tur, må vi ha en idé om hvor lenge vi skal være ute, slik at vi kan vite hva vi skal pakke med oss av utstyr, og hva slags og hvor mye mat vi skal ha med oss. Forklar elevene hvor viktig det er at vi tar hensyn til naturen rundt oss, og at vi ikke slenger fra oss søppel. Søppel tar vi med oss og kaster i en søppelkasse. Snakk med elevene om hvorfor det ikke er lov å tenne bål i naturen om våren, sommeren og høsten. Skal vi lage mat ute, er det best å bruke stormkjøkken eller primus. Vi har lov å tenne opp bål om vinteren så lenge det er snø og ikke er fare for at vegetasjonen kan ta fyr. Det finnes godkjente bålplasser der det er lov å tenne opp bål ellers i året også. Gjør elevene oppmerksom på reglene som gjelder. Denne leksjonen kan gjerne kombineres med relevante kompetansemål i kroppsøving innenfor hovedområdet friluftsliv.

Energibalanse

Hvis energiinntaket vårt er det samme som energibehovet, er vi i energibalanse. Noen dager spiser vi mer, og noen dager spiser vi mindre. Hvor mye vi spiser, kan variere fra dag til dag. Energibalanse er derfor noe som må sees over en lengre tidsperiode, for eksempel over en uke eller to.

Et sunt og variert kosthold er nødvendig for å legge grunnlaget for en god helse. Her kan det være greit å repetere kostrådene fra Helsedirektoratet. De er like aktuelle når det er snakk om turmat, som når det er snakk om hverdagsmat. 

NB! I denne leksjonen kan elevene fort komme til å rette oppmerksomheten mot temaer som kalorier, vekt, kropp og slanking. En ung kropp er i stadig forandring. Slanking og et anstrengt forhold til matinntak og egen kropp kan føre til spiseforstyrrelser. Her må du som lærer bruke din egen «vær varsom-plakat». Temaet maten som energikilde og det å være i energibalanse/-ubalanse bør være positivt ladet. Hensikten her er å oppmuntre elevene til å ha et sunt og variert kosthold som fremmer både psykisk og fysisk helse. Det er morsomt å være ute på tur, og det å være i aktivitet er viktig for at vi skal holde oss friske.

Spørsmål
Oppdrag