Finn gjerne et samisk sagn og fortell det som en innledning til denne leksjonen. Dere kan også lage et tankekart på tavla over hva elevene forbinder med samisk kultur. Dette kan hjelpe elevene til å få en forståelse av hva leksjonen skal handle om. Snakk med elevene om samiske mattradisjoner, og åpne gjerne opp for refleksjon rundt disse tradisjonene.

Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML6: følgje oppskrifter.

MK3: lage samisk mat og gjere greie for nokre trekk ved samisk matkultur.

MK4: lage mat i naturen og bruke naturen som ressurs.

Se elevtekst for denne leksjonen.

Hva kjennetegner samisk matkultur?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Ved melkeproteinallergi må rømme og melk byttes ut med et erstatningsprodukt som tåler koking. Melkefri margarin brukes til steking og i potetmosen. Brunost i gryta sløyfes.
  • Ved laktoseintoleranse kan laktosefri eller -redusert melk benyttes, eventuelt laktosefri rømme. Brunost kan sløyfes.
  • Ved eggallergi kan trollkremen, som inneholder eggehvite, byttes ut med en annen tyttebærdessert, for eksempel tyttebærgrøt.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

Til finnbiff kan det smake godt med rørte tyttebær. Hvis dere har tyttebær, er rørte tyttebær noe dere kan lage i tillegg.

  1. Start med håndvask og en gjennomgang av hvordan man jobber på kjøkkenet. Ta utgangspunkt i erfaringer fra forrige leksjon.
  2. Gjennomgå eventuelt kjøkkenredskaper som skal brukes i leksjonen.
  3. Demonstrer hvordan trollkrem lages med en håndmikser.
  4. Arbeidsfordeling: To elever lager finnbiff og dekker bordet. To elever lager potetmos (de begynner med å skrelle og koke poteter) og lager deretter trollkrem.
  5. Felles måltid. Vann med isbiter og noen frosne tyttebær i er en morsom drikk til denne maten.
  6. Gjennomgang av hva elevene har lært.
  7. Rydding og vasking. Tell opp utstyret til hvert enkelt kjøkken. Pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

Samefolkets dag

Samefolkets dag feires 6. februar. Datoen ble vedtatt på den nordiske samekonferansen i 1992. Hvorfor det ble akkurat den datoen, kommer av at det første felles møtet mellom samer i Sverige og Norge ble avholdt i Trondheim 6.–9. februar i 1917. Kanskje dere kan markere samefolkets dag i mat og helse-timene? Eller kanskje dere kan gjøre det til en større feiring som omfatter flere fag? Med litt forberedelser kan dere tenne bål i skogen og lage en rett med finnbiff på bålet. Hvis det ikke lar seg gjøre å dra ut i skogen, kan dere kanskje få tillatelse til å ha en bålpanne i skolegården? Festen kan utvides med musikk og aktiviteter som passer til denne markeringen.

Samisk mat

Det tradisjonelle samiske kostholdet var, og er fortsatt, preget av et liv nær naturen. Jakt og fiske var viktig for samene, og årstidene påvirket matvanene. Tidligere ble matvarer konservert på tradisjonelt vis for å være tilgjengelige gjennom året. Disse konserveringsmetodene benyttes fortsatt, selv om de i dag brukes like mye for smakens skyld. Både kjøtt og fisk ble tørket, saltet og/ eller røkt.

Reinkjøtt har opp gjennom tidene vært en sentral matvare i kostholdet til mange samer. Det er mindre vanlig å steke kjøtt i samisk matkultur – det meste kokes. En av de mest kjente samiske matrettene, bidos, er en kjøttsuppe med reinkjøtt og grønnsaker. Tidligere dyrket samene korn og andre grønnsaker der det var mulig, men om forholdene gjorde jordbruk vanskelig, kunne de bytte til seg disse varene mot kjøtt eller tørrfisk. Plantene kvann og syregress ga god smak til maten, og de ble også brukt som medisin.

Spørsmål