Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML6: følgje oppskrifter.

MK1: lage mat frå ulike kulturar.

MK2: vurdere kva god måltidsskikk inneber.

Se elevtekst for denne leksjonen.

Hvorfor er egget sentralt i påskefeiringen?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Gluten/hvete: Muffinsene kan lages med glutenfrie meltyper. Når det gjelder fletteloffen, kan en glutenfri oppskrift på loff brukes isteden.
  • Ved laktoseintoleranse kan vanlig melk erstattes med en laktosefri eller -redusert variant i muffinsene. I loffen kan melken byttes ut med vann.
  • Ved melkeproteinallergi erstattes smør/margarin med melkefri margarin og melk med et erstatningsprodukt. Loffen bakes med vann.
  • Ved eggallergi kan et eggerstatningsprodukt benyttes i muffinsene, og brødet kan pensles med vann eller melk.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

I denne leksjonen skal både fletteloff og muffins i stekeovnen. For å få til det må gruppene sannsynligvis samarbeide. Arbeidet kan også organiseres slik at hver gruppe enten lager fletteloff eller muffins. Fletteloff er gjærbakst, så for å få tid til å lage loffen, er det viktig at deigen blir satt så raskt som mulig. En annen mulighet er at du setter deigen i forkant, slik at den er klar til undervisningen starter. I undervisningen kan du da demonstrere hvordan deigen lages.

  1. Start med håndvask og en gjennomgang av hvordan man jobber på kjøkkenet. Ta utgangspunkt i erfaringer fra forrige leksjon.
  2. Gjennomgå det som skal lages. Arbeidsfordeling: To elever lager fletteloff og dekker bordet. To elever lager muffins, glasur og eggerøre.
  3. Felles måltid.
  4. Gjennomgang av hva elevene har lært.
  5. Rydding og vasking. Tell opp utstyret i hvert enkelt kjøkken. Pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

Påsketradisjoner

Spør elevene om hvilke påsketradisjoner de kjenner til. Dersom de feirer påske, kan du spørre dem om hvilke påsketradisjoner de er vant til hjemmefra. Fortell gjerne om dine egne påsketradisjoner, dersom du har noen. Kanskje får dere alle høre om noen nye tradisjoner – for tradisjoner kan variere fra sted til sted, men også fra familie til familie. Det er flere mattradisjoner knyttet til påsken. I Norge er det for eksempel vanlig å ha med seg appelsiner ut på tur. Vi spiser dessuten mye egg, og det er mange som spiser lam i løpet av påsken.

Egget

Å studere og snakke om de ulike bestanddelene i egg er en praktisk og lærerik oppgave dere kan gjøre i timen før dere går i gang med matlagingen. La elevene sitte i grupper på to eller tre personer. Hver gruppe får utdelt ett egg og en liten asjett. Hvis du søker på «Studer et egg» på matprat.no, finner du mer informasjon om eggets oppbygning. Når dere snakker om eggeplommen og eggehviten, kan det passe å snakke om hva som skiller plommen fra hviten med hensyn til næringsinnhold. 

Innholdet i eggene dere bruker i teoridelen, kan brukes i matlagingen etterpå. Eggeplommene og eggehvitene holder seg en ukes tid i kjøleskap om du skiller dem og oppbevarer dem i en lufttett beholder. Det går også an å fryse ned eggehviter og eggeplommer – de gode egenskapene til plommen og hviten er der fortsatt etter frysing. Dersom man skal fryse ned hele egg, bør plommen og hviten vispes lett sammen først.

Egg i matlagingen

Egget har mange egenskaper som vi utnytter i matlagingen. Vi bruker egg som:

  • hevemiddel i bakverk, for eksempel sukkerbrød
  • bindemiddel i pannekaker eller når vi sper farser av kjøtt eller fisk
  • fortykningsmiddel når vi skal lage for eksempel eggekrem, vaniljesaus og karamellpudding – eggeplommen tykner ved oppvarming
  • emulgator i majones og bearnes
  • glansemiddel på bakst – pensler vi gjærbakst med egg, får baksten en gyllenblank overflate
  • tilsetning for å klarne grumsete buljong – her er det eggehviten som brukes
  • ingrediens i marengs og sufflé – stivpiskede eggehviter alene gir en svært luftig masse som trengs for å lage marengs og sufflé


På kan du lese mer om eggets egenskaper. I oppskriftene vi har foreslått til leksjonen, demonstres eggets egenskaper med hensyn til å blanke bakst og binde sammen (muffins) og dessuten til å gi konsistens.

Å pynte et påskebord

Til påskeleksjonen passer det å pynte et påskebord. Repeter gjerne det dere tidligere har vært gjennom om borddekking, som var et tema i leksjon 17. Diskuter med elevene hva vertskapsrollen innebærer. Det er viktig å være bevisst på den rollen dersom man inviterer til fest. Snakk også om hvilken rolle bordskikk spiller som ramme for et hyggelig måltid. Elevene har nå vært gjennom mange leksjoner i mat og helse. Har de gjort seg noen nye tanker om hva som er god bordskikk? Dere har kanskje tidligere snakket om at hva som er god bordskikk kan variere noe mellom ulike kulturer og land.

Spørsmål
Oppdrag