Tips

TIPS!

  • De fleste nøtter er rike på umettet fett. Kokosnøtter er unntaket – de inneholder mest mettet fett.
  • Mye av det vi kaller for nøtter, er egentlig ikke nøtter botanisk sett. Peanøtten er egentlig en belgfrukt. Valnøtter, mandler, kokosnøtter og cashewnøtter er eksempler på «nøtter» som egentlig er stenfrukter.

Vil du vite mer?

På nettsiden til Opplysningskontoret for frukt og grønt, frukt.no, finner du mer informasjon om og oppskrifter med belgfrukter.

I denne leksjonen er temaet kosthold som i større grad baserer seg på vegetabilske matvarer. Frukt og grønnsaker inneholder mange forskjellige vitaminer og mineraler og er noe vi bør spise mer av. Elevene har tidligere lært om fem om dagen og at vi bør spise grove kornprodukter. Det finnes også andre vegetabilske matvarer som hører med i et variert kosthold, som nøtter og belgfrukter. Med unntak av erter har vi ikke lange tradisjoner for å lage mat med belgfrukter i Norge. Det kan derfor være nyttig for elevene å ha en egen leksjon som tar for seg bruk av belgfrukter.

Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML1: lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare kva plass dei ulike matvaregruppene har i kosthaldet.

ML6: følgje oppskrifter.

MF2: vurdere, velje og handle miljøbevisst.

MK1: lage mat frå ulike kulturar.

Se elevtekst for denne leksjonen.

Hva er belgfrukter?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Gluten/hvete: Glutenfrie pitabrød er å få kjøpt. De finnes også glutenfrie lefser i butikkene. Vanlige pitabrød lages som regel med hvetemel.
  • Ved laktoseintoleranse kan eventuelt laktosefri jogurt benyttes.
  • Ved melkeproteinallergi må jogurt erstattes med melkefrie alternativer.
  • Ved eggallergi kan falafelene lages uten egg. Ett egg erstattes da med 2–3 ss hvetemel.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

Falafel kan være noe utfordrende å lage, så her kan det hende at du må hjelpe elevene når de skal forme falaflene.

  1. Start med håndvask og en gjennomgang av hvordan man jobber på kjøkkenet. Ta utgangspunkt i erfaringer fra forrige leksjon.
  2. Gjennomgå det som skal lages. Gjennomgå eventuelt kjøkkenredskaper som skal brukes i leksjonen. Demonstrer hvordan man lager falafel.
  3. Arbeidsfordeling: To elever lager falafel. To elever lager linse- og kikertsalat og tzatziki og dekker bordet.
  4. Felles måltid.
  5. Gjennomgang av hva elevene har lært.
  6. Rydding og vasking. Tell opp utstyret i hvert enkelt kjøkken. Pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

Belgfrukter – hva er det?

Belgfrukter er samlebetegnelsen på erter, bønner, linser og kikerter. Snakk med elevene om hva som er positivt med belgfruktene. Belgfrukter inneholder proteiner. I tillegg inneholder de godt med fiber og flere vitaminer og mineraler. Belgfrukter er derfor en viktig matvaregruppe for personer som har et kosthold uten animalske matvarer (veganere). Men belgfrukter hører også med i et ikke-vegansk, variert kosthold.

Belgfrukter er som nevnt næringsrike og gir en god metthetsfølelse. Tørkede bønner, erter, linser og kikerter er dessuten vanligvis rimelige produkter, så det kan være økonomisk å benytte slike både hjemme og på skolekjøkkenet. Bare husk at belgfrukter (med unntak av linser) bør bløtlegges for å korte ned koketiden.

Spørsmål