I denne leksjonen oppsummerer vi hva elevene har lært i mat og helse. Bruk tid på å snakke med elevene om undervisningen de har hatt i faget gjennom skoleåret. Teksten i elevboka tar utgangspunkt i kompetansemålene fra læreplanen. Du kan gjerne bruke den lokale læreplanen som utgangspunkt for samtalen. La elevene få uttrykke hvordan de synes året har vært. Hva har de lært? Hva husker de aller best? Hvilke temaer var mest spennende, og hva har de lyst til å lære mer om?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Gluten/hvete: Finn en oppskrift på glutenfri pizzabunn.
  • Ved laktoseintoleranse kan laktosefri kremfløte som egner seg til pisking, benyttes istedenfor vanlig kremfløte. Bruk laktosefri melk til sjokoladesausen. Mange sjokolader kan inneholde melkesukker.
  • Ved melkeproteinallergi kan det benyttes et osteerstatningsprodukt på pizzaen. Mange sjokolader inneholder melkeprotein. Til sjokoladesausen brukes et melkeerstatningprodukt som tåler oppvarming. Istedenfor iskrem kan det lages sorbé av fryste bær, sukker og litt jus.
  • Ved eggallergi kan det lages en sorbé av fryste bær, sukker og litt jus, eller jogurtis. Det finnes mange gode oppskrifter på nettet.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

I denne leksjonen skal elevene lage en sjokoladesaus som passer godt til is. Iskremen må stå i fryseren i flere timer før den er klar. Vi har foreslått at isen lages og settes i fryseren i en tidligere leksjon, slik at den er klar til sommeravslutningen. Ferdigkjøpt iskrem kan selvsagt også benyttes. Blir tiden for knapp, kan det være en idé å sette deigen til pizzabunnen i forkant. Eventuelt kan dere bruke ferdig pizzadeig. Husk å ta hensyn til eventuelle allergier ved kjøp av ferdigprodukter.

  1. Start med håndvask og en gjennomgang av hvordan man jobber på kjøkkenet. Ta utgangspunkt i erfaringer fra forrige leksjon.
  2. Gjennomgå eventuelt kjøkkenredskaper som skal brukes i leksjonen. Arbeidsfordeling: To elever lager pizzadeig og pizzasaus og gjør klar fyll til pizzaer (du som lærer bestemmer hvilke ingredienser som skal være tilgjengelige). Alle får mulighet til å lage sin egen porsjonspizza. To elever lager fruktbowle og sjokoladesaus til is og dekker et festbord.
  3. Felles måltid.
  4. Gjennomgang av hva elevene har lært.
  5. Rydding og vasking. Tell opp utstyret i hvert enkelt kjøkken. Pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

Se elevtekst for denne leksjonen.

Å arrangere sommerfest

Elevene har arrangert fest tidligere. La dem få litt friere spillerom denne gangen. Repeter de ulike elementene vi må huske på når vi skal ha en fest – alt som gjelder både planleggingsfasen, selve festen og etterarbeidet. Kanskje de denne gangen kan invitere noen? Hvis dere har en fadderordning på skolen, kan dere kanskje invitere en yngre klasse med fadderbarn? Tenk på at det er sommeravslutning, og at bordpynten skal vise dette. La elevene bruke kreativiteten sin og pynte et festbord med for eksempel friske blomster, skjell og fine, runde små steiner.

Spørsmål og oppdrag