Tips

Visste du at ...

Grunnen til at det svir i øynene når man kutter løk, er at enzymer reagerer med blant annet cystein, en svovelholdig aminosyre i løken, og da dannes det en svovelholdig gass. Denne gassen irriterer øynene våre, og da kommer tårene.

Vil du vite mer?

frukt.no finner du mer informasjon om ulike typer grønnsaker, frukt og bær.

I denne leksjonen får elevene lære om hvorfor man bør spise frukt og grønnsaker. De lærer om «fem om dagen», som er ett av kostrådene fra Helsedirektoratet. Kostrådene og næringsstoffene får de lære mer om i leksjon 6 og 7. På helsenorge.no finner du mer informasjon om kostrådet som gjelder frukt og grønt.

Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML1: lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare kva plass dei ulike matvaregruppene har i kosthaldet.

ML6: følgje oppskrifter.

Se elevtekst for denne leksjonen.

HVORFOR BØR VI SPISE FRUKT OG GRØNNSAKER?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Gluten/hvete: Eplekaken kan bakes med glutenfrie meltyper.
  • Ved eggallergi kan et eggerstatningsprodukt brukes, eller det kan benyttes en oppskrift på eplekake uten egg.
  • Ved laktoseintoleranse kan laktosefri eller -redusert melk benyttes i kaken.
  • Ved melkeproteinallergi må det brukes melkefri margarin og et erstatningsprodukt for melk i kaken.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

Grønnsaksuppe er en fin basissuppe som dere gjerne kan ha flere ulike grønnsaker i hvis det er behov for å tømme grønnsakskuffen. Legg gjerne fram det dere har tilgjengelig av egnede grønnsaker, slik at elevene kan komponere sin egen suppe.

  1. Start med håndvask og en gjennomgang av hvordan man jobber på kjøkkenet. Ta utgangspunkt i erfaringer fra forrige leksjon.
  2. Gjennomgå kjøkkenredskaper som skal brukes i denne leksjonen: rotskreller, rotkniv, kokkekniv og visp. Vis elevene hvordan de pisker eggedosis med håndmikser (til eplekaken). Repeter bruken av grytekluter og hvordan stekeovnen virker.
  3. Arbeidsfordeling: To elever lager grønnsaksuppe, dekker bordet og setter fram brød eller flatbrød. To elever lager eplekake.
  4. Felles måltid.
  5. Gjennomgang av hva elevene har lært.
  6. Rydding og vasking. Tell opp utstyret i hvert enkelt kjøkken. Pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

Snakk med elevene om hvilke grønnsaker de kjenner til, og hvilke de pleier å spise. Få elevene til å reflektere rundt variasjonsmulighetene vi har med frukt og grønnsaker – med hensyn til både sorter og hva de kan brukes til. Hensikten er at elevene skal komme fram til at frukt, bær og grønnsaker kan brukes på utallige måter i kostholdet vårt, og at kostholdet fort kan bli kjedelig uten variasjon.

Det finnes ikke én superråvare som inneholder alle næringsstoffene kroppen har behov for. Som oftest inneholder en råvare en blanding av flere næringsstoffer, og to forskjellige matvarer inneholder som regel forskjellige mengder av ulike næringsstoffer. For å dekke kroppens behov for næringsstoffer er det derfor lurt å spise variert. Dette gjelder også i valget av frukt og grønt.

Oppdeling av grønnsaker

Hva med å demonstrere hvordan man kutter opp frukt og grønt? Bruk gjerne ulike grønnsaker. La også elevene få prøve seg. Det er viktig at de lærer hvordan de skal håndtere og bruke kniven riktig, og hvilke kniver som egner seg best til oppkutting av grønnsaker. Når man skal kutte grønnsaker, er det best å bruke en kniv som er litt tung, som ikke er riflet, og som gir god stabilitet. En slik vanlig kokkekniv finnes på de fleste skolekjøkken.

Når man skal skjære opp grønnsaker, er det lurt å skjære av en bit først, slik at den grønnsaken man skal skjære opp, ligger støtt på skjærefjølen. Et godt tips for å få
fjølen til å ligge stødig er å legge en våt klut under den. Del deretter grønnsakene i omtrent like store biter, slik at de er ferdig kokt samtidig og i tillegg ser pene ut.

Demonstrer gjerne også hvordan man kutter løk. Del løken i to og legg en halvdel med den flate skiven ned. Hold løken i et «klogrep» og kutt den i skiver (nesten helt
gjennom) på langs. Kutt så på tvers, slik at du får små biter.

Spørsmål
Oppdrag