Dette er en viktig leksjon, og vi er ved kjernen av faget mat og helse. For i tillegg til gleden ved å lage og spise god mat er den helsemessige siden ved kostholdet helt
grunnleggende. Som lærer er din holdning til dette temaet viktig. Ikke skrem elevene med hvilke sykdommer de kan få hvis kostholdet er usunt! Legg heller vekt på alt det
positive de oppnår ved å ha et variert hverdagskosthold som er i tråd med kostrådene fra Helsedirektoratet.

Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML1: lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare kva plass dei ulike matvaregruppene har i kosthaldet.

ML3: samtale om tilrådingane for eit sunt kosthald frå helsestyresmaktene, og gi døme på samanhengen mellom kosthald, helse og livsstil.

ML6: følgje oppskrifter.

Se elevtekst for denne leksjonen.

Hvordan vet vi hva som er sunt?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Gluten/hvete: Fiskesuppen kan jevnes med maisenna istedenfor hvetemel. Rullekaken kan lages med potetmel – du finner oppskrifter på internett.
  • Ved laktoseintoleranse kan vanlig melk erstattes med laktosefri eller -redusert melk.
  • Ved melkeproteinallergi må melken erstattes med melkefrie alternativer.
  • Ved eggallergi må et eggerstatningsprodukt benyttes i kaken.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

Elevene skal lage en hjemmelaget fiskesuppe og får dermed lære å lage en toppjevning, som er en matlagingsteknikk. Jevningen er med på å gi suppen riktig konsistens. Velg ut noen elever som skal lage rullekake, slik at det ikke blir for mye kake. Dette kan være en fin utfordring å gi til enkelte elever. Kaken kan gjerne serveres med frukt og bær.

  1. Start med håndvask og en gjennomgang av hvordan man jobber på kjøkkenet. Ta utgangspunkt i erfaringer fra forrige leksjon.
  2. Gjennomgå eventuelt kjøkkenredskaper som skal brukes i leksjonen.
  3. Vis elevene hvordan de jevner (tykner) fiskesuppen ved å riste melk og hvetemel i et glass med lokk og helle jevningen i en tynn stråle ned i suppen mens de rører godt.
  4. Vis elevene hvordan de bruker grytekluter og tar den ferdigstekte rullekaken ut av ovnen. Formen hvelves over på en rist med bakepapir.
  5. Arbeidsfordeling: Tre elever lager fiskesuppe og dekker bordet. Én elev lager rullekake.
  6. Felles måltid.
  7. Gjennomgang av hva elevene har lært.
  8. Rydding og vasking. Tell opp utstyret i hvert enkelt kjøkken. Pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

Kostrådene

Det er plass til alle matvarer i et sunt kosthold, men det er ikke alle matvarer vi bør spise like mye av eller like ofte. Helsedirektoratet anbefaler at vi har et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter og fisk og begrensede mengder av bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. Magre meieriprodukter bør være en del av det daglige kostholdet, og vi bør være i fysisk aktivitet hver dag.

Kostrådene anbefaler at vi spiser fem porsjoner med ulike grønnsaker, frukt og bær hver dag. Siden vi er forskjellige med hensyn til størrelse og hvor mye vi spiser, regnes én porsjon for enkelhets skyld som én håndfull. Tidligere ble poteter regnet som én av fem om dagen, men det blir den ikke lenger.

Sykdommer knyttet til livsstil

Vi har ikke skrevet om livsstilsrelaterte sykdommer i elevboka. Livsstilssykdommer er sykdommer som ofte skyldes måten vi lever på, og de utvikler seg over tid. De kan blant annet ha sammenheng med kosthold, inaktivitet og røyking. Eksempler på slike sykdommer er enkelte krefttyper, hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2 og kols.

Barn kan bli skremt av å høre om sykdommer som kan ramme dem senere i livet hvis de ikke spiser sunt. Noen barn kan knytte informasjonen opp mot foreldre eller andre voksenpersoner og begynne å engste seg. Derfor råder vi deg som lærer til heller å vinkle undervisningen om kosthold, livsstil og helse positivt. Fortell elevene hvilke helsefordeler vi kan ha av å leve sunt.

Overvekt er også et tema som lett kan dukke opp når vi snakker om sunn livsstil. Vær oppmerksom på at elevene er inne i en alder der selv den minste kommentar om
vekt kan slå feil ut, så trå varsomt. 

Fortell eleven at vi bør spise variert og ha et kosthold som er i tråd med kostrådene. Dette gir oss alle de næringsstoffene som kroppen trenger. Ved å leve sunt blir vi glade og opplagte, slik at vi kan konsentrere oss, lære nye ting, ha godt humør, leke og være snille mot hverandre. Og vi er ute og leker og holder på med morsomme aktiviteter fordi det er morsomt, kult og kjempegøy!

Spørsmål
Oppdrag