Tips

Tips!

Under Kostråd på helsenorge.no kan du lese mer om hva de ulike matvaregruppene bidrar med av næringsstoffer i kostholdet. 

Dersom du søker opp næringsstoffer på matportalen.no, finner du mer informasjon
om de ulike gruppene av næringsstoffer.

Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML1: lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare kva plass dei ulike matvaregruppene har i kosthaldet.

ML2: forklare korleis maten verkar som energikjelde og byggjemateriale for kroppen.

ML6: følgje oppskrifter.

Se elevtekst for denne leksjonen.

Hvorfor bør vi spise variert?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Gluten/hvete: Tortillalefsene kan byttes ut med glutenfrie tortillalefser, som er å få kjøpt. Et annet alternativ er å servere fyllet med ris til.
  • Ved melkeproteinallergi benyttes olje eller melkefri margarin til steking.
  • Kylling kan erstattes med fisk eller byttes ut med mer grønnsaker.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

I denne leksjonen har vi foreslått å lage fyll til tortillalefser. Vi har tatt med oppskrifter på to ulike fyll: bønnefyll og kylling- og grønnsakfyll. Be gjerne elevene om å finne
oppskrifter på andre typer fyll i forkant. Guacamole og tomatsalsa inngår som en del av fredagstacoen for mange. Her kan elevene lære hvor enkelt dette kan lages fra bunnen av.

I alle leksjonene passer det med en gjennomgang av hvilke næringsstoffer rettene/råvarene inneholder, men i denne leksjonen hører det helt naturlig med.

  1. Start med håndvask og en gjennomgang av hvordan man jobber på kjøkkenet. Ta utgangspunkt i erfaringer fra forrige leksjon.
  2. Gjennomgå eventuelt kjøkkenredskaper som skal brukes i leksjonen.
  3. Demonstrer hvordan man steker strimlet kjøtt, i dette tilfellet strimlet kyllingfilet. Bruk en passe varm stekepanne (temperaturen på platen skal være litt over middels), ha i olje / flytende margarin, ha i kyllingstrimlene og stek dem i 2–4 minutter, til de er gjennomstekte. Bruk stekespaden til å flytte dem rundt i pannen under steking. Forklar hvordan man deler en avokado og får ut stenen.
  4. Arbeidsfordeling: To elever lager bønnefyll og guacamole og dekker bordet. To elever lager kylling- og grønnsakfyll og tomatsalsa.
  5. Felles måltid.
  6. Gjennomgang av hva elevene har lært.
  7. Rydding og vasking. Tell opp utstyret i hvert enkelt kjøkken. Pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

Temaet for denne leksjonen er de ulike gruppene av næringsstoffer. I leksjonen beskrives også noen av de viktigste næringsstoffene som de forskjellige matvaregruppene bidrar med i kostholdet vårt. Dette er en stor og omfattende leksjon. Elevene kan gjerne få i hjemmelekse å lese gjennom hele eller deler av stoffet på forhånd, slik at dere kan benytte tiden på skolen til å diskutere stoffet. Det er også mulig å dele leksjonen i to.

De enkelte matvaregruppene er også beskrevet i andre leksjoner, men her er det i tillegg mulighet for å se de ulike næringsstoffene og matvaregruppene i sammenheng.
I hver leksjon gjennom året bør dere snakke om hvilke næringsstoffer som finnes i de ulike råvarene som brukes i den aktuelle leksjonen. Da kan denne leksjonen være fin å bruke som oppslagsverk.

Det kan være naturlig å begynne med en gjennomgang av hva som ligger i begrepene energigivende næringsstoffer og mikronæringsstoffer. Deretter kan dere ta for dere de ulike næringsstoffgruppene: karbohydrater, fett, proteiner, vitaminer og mineraler. Selv om vann verken er et energigivende næringsstoff eller et mikronæringsstoff, regnes det som et næringsstoff. Det er fordi vann er livsnødvendig.

Etter at dere har gjennomgått de ulike næringsstoffene, kan dere gå over til de ulike matvaregruppene. Repeter kostrådene for de ulike matvaregruppene, og gjennomgå
hvilke næringsstoffer hver av matvaregruppene bidrar med. Her passer det også inn å snakke om hvordan vi kan ta sunnere valg innen hver av matvaregruppene. Si
at det er valgene vi gjør i det daglige, som betyr mest dersom vi skal vurdere kvaliteten på kostholdet totalt sett. Fortell elevene at det er rom for alle matvarer i et
sunt kosthold, men at det handler om hvor mye vi spiser av dem, og hvor ofte vi spiser dem.

Når dere snakker om næringsstoffer og i hvilke matvarer vi finner disse, bør du legge vekt på fordelene med å spise sunt istedenfor å snakke om de negative konsekvensene
av å leve usunt. Elevene er i en sårbar alder når det gjelder kroppspress. Dersom samtalen om et sunt kosthold i for stor grad dreier seg om livsstilssykdommer, kan også elevenes tanker raskt rette seg mot foreldre og besteforeldre, og følgelig kan elevene begynne å bekymre seg for dem.

Et av de viktigste budskapene du kan presentere for elevene, er at det beste vi kan gjøre for å oppnå et sunt kosthold, er å spise variert. Ved å se de ulike matvaregruppene i sammenheng vil det forhåpentligvis bli lettere for elevene å forstå hvorfor det er slik. Diskuter gjerne hva som kan skje dersom man har et veldig ensidig kosthold.

Spørsmål