Tips

Vil du vite mer?

På helsemyndighetenes nettside matportalen.no er det en egen fane for matsmitte og hygiene. Her kan du blant annet lese mer om kjøkkenhygiene og om ulike matbårne smittestoffer. Her finner du også den morsomme filmsnutten «Ikke nok å være god kokk».

Hva er riktig om bakterier?

  • Bakterier finnes alltid på hendene våre.
  • De kan av og til gjøre oss syke hvis de kommer over i maten.
  • En bakterie består av én celle.

I leksjon 1 lærte elevene de viktigste reglene for god kjøkkenhygiene. I denne leksjonen får de lære mer om hvor viktig det er å ha god hygiene på kjøkkenet. Dette er et godt
utgangpunkt for å diskutere hva mattrygghet innebærer.

Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML1: lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare kva plass dei ulike matvaregruppene har i kosthaldet.

ML6: følgje oppskrifter.

ML7: diskutere kva mattryggleik og trygg mat inneber.

Se elevtekst for denne leksjonen.

Hva er egentlig bakterier?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Gluten/hvete: Hvetemel byttes ut med glutenfritt mel i sconesene.
  • Ved laktoseintoleranse brukes laktosefri/-redusert melk i sconesene.
  • Ved melkeproteinallergi byttes melk ut med et erstatningsprodukt, og margarin byttes ut med melkefri margarin.
  • Ved nøtteallergi utelates nøtter.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

Bakverk med bakepulver tar kort tid å lage, og derfor er det å lage scones en fin start på baking for elevene. Elevene laget sconespinner i leksjon 1 med nesten samme oppskrift. Dette er en fin anledning til å snakke med elevene om at én oppskrift kan bli til ulike varianter. I scones kan man tilsette tørket frukt eller ulike typer nøtter, kjerner eller frø. Ved å tilsette noe ekstra kan elevene sette sitt eget preg på oppskriften. Velg bær til frysetøy etter hva som er enklest tilgjengelig. Kanskje noen av elevene har tilgang til en hage med bærbusker?

  1. Start med håndvask og en gjennomgang av hvordan man jobber på kjøkkenet. Ta utgangspunkt i erfaringer fra forrige leksjon.
  2. Gjennomgå kjøkkenredskapene som skal brukes i leksjonen: rørespade av tre og bakepensel (eggepensel). Repeter bruken av grytekluter. Forklar hvordan vi renser bær og etterpå skyller dem i et dørslag.
  3. Arbeidsfordeling: To elever baker scones.To elever lager frysetøy og dekker bordet.
  4. Felles måltid.
  5. Gjennomgang av hva elevene har lært.
  6. Rydding og vasking. Tell opp utstyret i hvert enkelt kjøkken. Pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

Bakterier

Elevene får lære mer om hvordan bakterier formerer seg. Bakteriene formerer seg veldig raskt ved en temperatur på mellom 20 og 40 °C, som er bakterienes trivselstemperatur. Temperaturen på huden vår ligger også i dette intervallet. Og vi er borti mye forskjellig med hendene våre i løpet av en dag, for eksempel skitne dørhåndtak, mobiltelefonen og andres hender når vi hilser på hverandre. I tillegg går vi på toalettet, noen hoster kanskje i hendene, og det kan være at vi klapper en hund eller en katt. Derfor er det viktig å vaske hendene ofte. Romtemperaturen ligger vanligvis på rundt 20 °C, så vi bør ikke la matvarer stå fremme dersom det er lenge til maten skal spises. Repeter gjerne reglene for god kjøkkenhygiene fra leksjon 1, og benytt gjerne plansjen om bakterievekst på side 7 i elevboka.

Eksperiment

I eksperimentet under skal dere late som om pepper i bollen er skitt og bakterier. Når eksperimentet er gjennomført, får dere svar på følgende spørsmål:
«Hvorfor bruker vi såpe når vi vasker hendene?»

  1. Fyll en bolle halvfull med vann.
  2. Strø litt pepper på overflaten av vannet.
  3. Dypp en finger i midten av vannet og legg merke til hva som skjer med pepperen.
  4. Tørk fingeren ren og gni den inn med såpe (for eksempel oppvasksåpe).
  5. Dypp fingeren i midten av vannet igjen og legg merke til hva som skjer med pepperen nå.

Peppereksperimentet er enkelt og visuelt, men veldig virkningsfullt. Etter endt øvelse forklarer du at bakterier sitter fast på fettlaget på huden, og at hvis man kun bruker vann når man vasker hendene, så renner det bare over bakteriene. Hvis man bruker såpe, løsner bakteriene og blir skylt bort.

Bakteriespredning

Søk opp «Blå kylling» på YouTube. Dette er en film som Fødevarestyrelsen i Danmark har laget om hvordan Campylobacter-bakterier spres på kjøkkenet. Ved forekomst av Campylobacter-bakterier i maten kan det oppstå sykdom hvis for eksempel fjørfeprodukter ikke er tilstrekkelig oppvarmet, eller hvis man har dårlig hygiene på kjøkkenet. Demonstrasjonen i denne filmen vil også gjelde for andre bakterier og mikroorganismer. Snakk med elevene om hva dere har sett. Var det skremmende eller forventet?

I Norge er det gode kontrollsystemer for å avdekke smittestoffer i mat og drikke. Zoonoserapporten fra Veterinærinstituttet viser at det er lite smitte fra mat og dyr i Norge. Denne rapporten oppdateres årlig, og kan lastes ned fra nettet.

Spørsmål