Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML1: planleggje og lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare kva for næringsstoff matvarene inneheld.

Se elevtekst for denne leksjonen.

HVILKE GRUNNREGLER BØR VI HA PÅ KJØKKENET?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Gluten/hvete: Sconespinnene kan lages med glutenfritt mel.
  • Ved melkeproteinallergi må et erstatningsprodukt for rømme benyttes i dressingen. Bruk melkefri margarin og et melkeerstatningsprodukt i sconespinnene.
  • Ved laktoseintoleranse kan laktosefri rømme benyttes, og vanlig melk kan byttes ut med laktosefri/-redusert melk.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

  1. Håndvask: Forklar hvorfor dette er det første som skal gjøres når man kommer inn på kjøkkenet.
  2. Omvisning: Bli kjent på kjøkkenet.
  3. Bli kjent med kjøkkenredskapene (se side 188–189 i kokeboka).
  4. Gå gjennom hygieneregler og kjøreregler for arbeid på kjøkkenet. Hvorfor er det så viktig at alle følger reglene?
  5. Presenter det som skal lages. Demonstrer riktig skrelle-, skjære- og kutteteknikk og hvordan man lager sconespinnene.
  6. Arbeidsfordeling: To elever kutter grønnsaker til snacks og dekker bord. En elev baker sconespinner og hjelper til med dipper. En elev lager dipper.
  7. Avtal tid for når alt skal være ferdig. Skriv tidspunktet på tavlen. Alle setter seg til bords og spiser samtidig. Vann til drikke.
  8. Gå gjennom hva elevene har lært.
  9. Gå gjennom rutinene for riktig oppvask. Dersom skolekjøkkenet har oppvaskmaskin, forklarer du hva som skal i maskinen, og hva som må vaskes for hånd. Tørk av bord og benker, tell opp i skuffer og skap.

Hygiene – er det så viktig, da?

For å etablere gode rutiner på skolekjøkkenet er det naturlig å starte undervisningen med å demonstrere god håndvask og samtidig forklare hvorfor dette er så viktig. Minn elevene på at tomlene og oversiden av hendene ofte blir glemt under håndvasken. Fortell elevene når vi bør vaske hendene, det vil si før vi går i gang på kjøkkenet, etter at vi har tatt i rått kjøtt eller fisk, etter at vi har pusset nesen, og etter toalettbesøk.


Bakterier er ikke synlige for det blotte øye, men de finnes overalt. De fleste av dem er helt ufarlige, men noen av dem kan gjøre oss syke. På kjøkkenet er det derfor viktig å passe på at det ikke er eventuelle sykdomsframkallende bakterier i maten vi skal servere. Det betyr at det er viktig å etablere gode rutiner for hvordan vi jobber på kjøkkenet, og for hvordan vi sikrer en tilstrekkelig god kjøkkenhygiene. Med såpe og varmt vann fjerner vi det meste av bakterier og skitt.


Du bør ha en gjennomgang med elevene om hvordan man vasker opp for hånd. Matrester skrapes av før man skyller av under rennende lunkent vann. Deretter tapper man varmt vann og har oppvasksåpe i kummen. Start med bestikk og glass/kopper/krus, deretter tallerkener, så boller, serveringsfat og lignende og til slutt gryter og panner. Såperestene skylles av etter vask. Vannet bør byttes når det blir for skittent eller kaldt.


Kjøreregler på kjøkkenet

Gjør elevene kjent på skolekjøkkenet. Vis dem hvor de finner ulike redskaper, og forklar hvordan disse brukes. Du kan også benytte oversikten over redskaper på side 188-189 i kokeboka og oversikten over hvilke redskaper hver gruppe bør ha, på side 10 i lærerveiledningen. Demonstrer bruk av stekeovn og kokeplater, og få fram hvor viktig det er å ha respekt for skarpe redskaper. 

Elevene har ansvar for å holde orden på sitt kjøkken og for at det er rent og ryddig i skuffer og skap. De har også ansvar for opptellingen etter endt økt på kjøkkenet, men du som lærer bør kontrollere at alt er på plass. Effektiv rydding og oppvask etter måltidet er nødvendig for å komme i mål.

Sikkerhetsrutiner på kjøkkenet

Du som lærer er ansvarlig for sikkerheten på kjøkkenet. Hva er rutinene dersom en elev brenner seg, skjærer seg eller får en allergisk reaksjon? Gjør deg kjent med skolens sikkerhetsinstrukser, og ha nødvendig førstehjelpsutstyr tilgjengelig på skolekjøkkenet.

Bordskikk – hva er det?

Før spisesituasjonen er det lurt å diskutere og bli enig med elevene om hva som er god bordskikk. Måltidet skal være en rolig og hyggelig ramme rundt maten. Hva mener elevene skal til for at det blir slik?

Flere viktige hygieneregler

  • Varm mat skal være ordentlig varm, kald mat skal holdes ordentlig kald!
  • Råvarer og tilberedt mat skal holdes atskilt – vask, skjærefjøl, redskaper og hender etter håndtering av rått kjøtt eller fisk.
  • Temperaturen i kjøleskapet skal være mellom 0 og 4 °C.
  • Temperaturen i fryseren skal være minst –18 °C.
  • Avkjøl tilberedt mat raskt dersom den skal lagres.For at avkjølingen skal gå raskt, kan restene puttes i for eksempel en boks som settes i kaldt vann. Rør om av og til. Dersom det er en stor porsjon, kan den deles opp i mindre porsjoner for hurtigere nedkjøling.
  • De fleste mikroorganismer trives og formerer seg i temperaturer mellom 10 og 60 °C. De aller fleste bakterier dør når maten varmes godt, det vil si når maten er gjennomvarm og har en temperatur over 70 °C. Bakterier dør ikke når de fryses, men går i dvale og våkner til liv igjen når de tines.
Forslag til svar på spørsmål
Oppdrag