I denne leksjonen får elevene lære om obligatorisk merking av matvarer. De får også lære hva tilsetningsstoffer er, og hvorfor disse brukes i matproduksjonen. Bearbeiding av matvarer er et av temaene, og kjøttprodukter brukes for å eksemplifisere dette. Matvarenes holdbarhet og kjøkkenhygiene omtales også.

Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML1: planleggje og lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare kva for næringsstoff matvarene inneheld.

MF1: vurdere og velje matvarer på ein mangfaldig varemarknad når ein planlegg innkjøp.

Se elevtekst for denne leksjonen.

HVORDAN KAN VI VITE HVA MATEN INNEHOLDER?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Gluten/hvete: Finn oppskrift på tortillalefser laget med maismel.
  • Ved laktoseintoleranse kan vanlig rømme erstattes med en laktosefri variant. Mange sjokolader inneholder melkesukker. • Ved melkeproteinallergi erstattes rømme med et erstatningsprodukt. Vær oppmerksom på at mange sjokolader inneholder melk.
  • Ekte sjokolademousse inneholder egg, men det finnes alternative oppskrifter uten egg.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

Taco er en rett som går igjen på ukemenyen til mange av oss. Her får elevene mulighet til å lage tacomåltidet fra bunnen av. Hvis det blir knapt med tid, går det an å kjøpe noen av elementene til retten ferdig, for eksempel tortillalefsene. Det kan også være gøy for elevene å smake forskjellen på hjemmelagde og industrilagede lefser. Hva er de smaksmessige forskjellene?

  1. Håndvask og repetisjon av hvordan vi jobber på kjøkkenet, basert på erfaringer fra forrige leksjon.
  2. Gjennomgang av det som skal lages. Arbeidsfordeling: To elever lager hjemmebakte tortillalefser, bønnefyll og guacamole. Én elev lager kylling- og grønnsaksfyll og tomatsalsa.Én elev lager sjokolademousse og dekker bord.
  3. Felles måltid.
  4. Gjennomgang av hva elevene har lært.
  5. Rydding og vasking. Tell opp utstyret i hvert enkelt kjøkken. Pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

Merking av mat

Å gi elevene kunnskap om hvilken informasjon de kan finne på emballasjen til matvarer, vil bidra til å skape mer bevisste forbrukere. Og noen og hver kan få en aha-opplevelse når de leser ingredienslisten dersom de vet at ingrediensene føres opp i synkende rekkefølge (ut fra mengde). Holdbarhetsmerking er et annet område som det er lite bevissthet omkring blant mange norske forbrukere. Elevene lærer mer om holdbarhetsmerking i leksjon 12.


Tilsetningsstoffer

Mange tror at tilsetningsstoffer er noe vi bør unngå, eller noe som er direkte farlig for oss. I denne leksjonen får elevene nøktern informasjon om hva tilsetningsstoffer er, og hvorfor disse benyttes i matproduksjonen. Ulike tilsetningsstoffer har ulike funksjoner, og alle er nøye vurdert av Mattilsynet før de godkjennes for bruk i Norge. Her kan du for eksempel diskutere med elevene hvordan hverdagen vår ville ha blitt påvirket dersom vi ikke hadde hatt tilsetningsstoffer. 

Rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt

I dette avsnittet får elevene lære om rødt og hvitt kjøtt, noe som er viktig for å forstå kostrådene. De lærer også forskjellen mellom rent og bearbeidet kjøtt. Kostrådene anbefaler oss å begrense inntaket av bearbeidet kjøtt. Bearbeidet kjøtt rommer imidlertid et stort spekter av produkter som er mer eller mindre bearbeidet, og som har et høyt eller lavt innhold av salt og/eller fett. Du kan gjerne repetere nøkkelhullsmerkingen av matvarer, et nyttig hjelpemiddel som hjelper oss med å ta sunnere valg i butikken.

De fleste produkter som vi kjøper i dagligvarebutikkene, er bearbeidet i større eller mindre grad. Det er ulike årsaker til at matvarer bearbeides. Å forlenge holdbarheten og å kunne utnytte hele råvaren på en god og bærekraftig måte er to av disse. Årsakene til bearbeidingen er viktige å huske på i debatten om bærekraftig matproduksjon og forbruk, og de er også viktige for å redusere matkastingen. I tillegg gjør bearbeidingen det enklere for oss som forbrukere å benytte produktene, den kan gjøre det raskere å tilberede måltider, og vi får et større produktmangfold i butikkene. 

Studer emballasjen

Finn gjerne fram ulik matemballasje og bruk den i en praktisk øvelse der elevene studerer informasjonen som står oppført på pakkene. Ha gjerne med emballasje for farseprodukter av kjøtt eller fisk. Hvor høyt er kjøtt- eller fiskeinnholdet i produktene? Vi har foreslått at elevene skal lage et tacomåltid i denne leksjonen. Kjøp gjerne inn en boks med guacamole eller ferdige lefser, slik at elevene kan studere innholdet i produktene. De kan da samtidig få anledning til å smake på forskjellen mellom ferdigkjøpt og selvlaget.

Forslag til svar på spørsmål
Oppdrag