Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML1: planleggje og lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare kva for næringsstoff matvarene inneheld.

MF1: vurdere og velje matvarer på ein mangfaldig varemarknad når ein planlegg innkjøp.

Se elevtekst for denne leksjonen.

HVOR LENGE HOLDER MATEN SEG?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Gluten/hvete: Finn en oppskrift på glutenfrie hamburgerbrød, og benytt glutenfritt mel i lappene.
  • Ved laktoseintoleranse kan laktosefri/-redusert melk benyttes i lappene.
  • Ved melkeproteinallergi erstattes melk i lappene med et erstatningsprodukt som tåler oppvarming. I hamburgerbrødene benyttes olje.
  • Ved eggallergi kan lappene og hamburgerbrødet lages med et erstatningsprodukt.
  • Ved fiskeallergi kan det lages vegetarburger eller vanlig hamburger fra oppskriftsboka.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

Når vi lager majones, utnytter vi eggeplommens evne til å emulgere, for vanligvis går det ikke an å blande olje og vann. Eggeplommen fungerer som en bro som holder disse sammen. I denne leksjonen brukes bare eggeplommer, men ikke kast eggehviten! Den holder seg fint én uke i kjøleskapet og kan for eksempel brukes til å lage pikekyss eller en eggehviteomelett. Hvis det er lenge til man får brukt eggehviten, kan den fryses. Da er det lurt å vispe massen litt sammen først. Både eggeplommens og eggehvitens gode egenskaper opprettholdes etter frysing.

I neste leksjon foreslår vi at elevene lager fiskegrateng og tilslørte bondepiker. Hvis det blir hamburgerbrød til overs, kan disse tørkes og brukes til strøkavring i neste leksjon.

  1. Håndvask og gjennomgang av hvordan vi jobber på kjøkkenet, basert på erfaringer fra forrige leksjon.
  2. Gjennomgang av det som skal lages. Demonstrer hvordan man lager majones. Majones er et utgangspunkt for mange ulike sauser og dressinger, for eksempel aioli.
  3. Arbeidsfordeling: To elever lager lakseburgere og dekker bord. Én elev baker hamburgerbrød og gjør klar grønnsaker og salat til burgerne. Én elev lager lapper. Alle lager majones, halv porsjon (to og to), og deretter aioli.
  4. Felles måltid.
  5. Gjennomgang av hva elevene har lært.
  6. Rydding og vasking. Tell opp utstyret i hvert enkelt kjøkken. Pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

Holdbarhet og holdbarhetsmerking

Vi som forbrukere kaster altfor mye mat. Mye av maten vi kaster, er fullt brukbar og kunne ha vært spist. Derfor er det viktig at elevene lærer om holdbarhetsmerking av mat. Når de forstår forskjellen mellom de to ulike formene for holdbarhetsmerking, kan de bli mer bevisste forbrukere, noe som kan bidra til å redusere matkasting.

Mattilsynet

Mattilsynet er et statlig, landsdekkende forvaltningsorgan. De utvikler og forvalter regelverk for mat og matproduksjon og fører tilsyn med at regelverk og forskrifter følges. I tillegg har de en rådgivende funksjon overfor matprodusenter og serveringssteder, og gir dem råd om hvordan de kan etterleve kravene de er pålagt å følge. Elevene lærer mer om Mattilsynets rolle i leksjon 25.

Forslag til svar på spørsmål
Oppdrag