Denne leksjonen legger vekt på hvordan mat og måltidsvaner er med på å vise hvem vi er. Dette er et tema som krever diskusjon og refleksjon. Gi elevene i hjemmelekse
å lese gjennom teorien. Det er lagt opp til mange spørsmål og oppdrag i leksjonen. Disse kan gjerne brukes som utgangspunkt for diskusjoner i klassen.

Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML1: planleggje og lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare kva for næringsstoff matvarene inneheld.

MK2: lage mat for ulike sosiale samanhengar og drøfte korleis mat er med på å skape identitet.

MK3: gi døme på korleis kjøkkenreiskapar, tillagingsmåtar eller matvanar har endra
seg over tid eller flytta seg geografisk, og forklare korleis det har verka inn på livet til folk.

Se elevtekst for denne leksjonen.

ER DET VI SPISER OG DRIKKER, EN DEL AV IDENTITETEN VÅR?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Gluten/hvete: Gulrotkaken kan lages med glutenfritt mel. Legg merke til at vanlig soyasaus inneholder gluten, men man får også kjøpt glutenfrie varianter.
  • Ostekremen til gulrotkaken kan lages med laktosefri kremost.
  • Ved melkeproteinallergi må kremost erstattes med et melkefritt erstatningsprodukt.
  • Ved eggallergi kan et erstatningsprodukt benyttes til kaken.
  • Ved nøtteallergi kan gulrotkaken bakes uten nøtter.
  • Ved fiskeallergi kan sushi lages med grønnsaker eller stekt kjøtt. Nigiri sushi kan for eksempel toppes med avokado eller mango, og maki sushi kan fylles med ulike grønnsaker og eventuelt med kremost og/eller stekt kjøtt.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

Oppskriftene på sashimi, nigiri sushi og maki sushi gir store porsjoner, så alle elevene får smake på alle de ulike typene. Du bør forklare at vi her lager sushi med rå fisk. Fortell elevene at eventuelle rester bør spises senest neste dag, og at alle rester må oppbevares i kjøleskap. Her kan du som lærer demonstrere hvordan man skjærer fisk i tynne skiver. Her kan det være lurt å tilpasse hvem som lager hva – sashimi er det enkleste, mens maki er det mest utfordrende. Det kan hende at elevene som lager maki, vil behøve litt hjelp av deg når de skal lage rullene.

  1. Håndvask og repetisjon av hvordan vi jobber på kjøkkenet, basert på erfaringer fra forrige leksjon.
  2. Gjennomgang av det som skal lages. Demonstrer hvordan vi lager maki sushi. Arbeidsfordeling: Én gruppe lager sashimi og dekker bord til alle (langbord?). Én gruppe lager nigiri sushi. Én gruppe lager maki sushi. Én gruppe baker gulrotkake og deler den opp, så alle får en bit hver.
  3. Felles måltid.
  4. Gjennomgang av hva elevene har lært.
  5. Rydding og vasking. Tell opp utstyret i hvert enkelt kjøkken. Pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

Kultur og tradisjon i endring

Eggeblomster

Matkultur og -tradisjoner er ikke statiske, men i stadig endring. Samtal med elevene om hvordan norsk eller annen matkultur har endret seg over tid. Taco er et godt eksempel på hvordan de norske mattradisjonene har endret seg. Kanskje elevene har eksempler på andre endringer som har skjedd? Hva husker de fra det de lærte i leksjon 17?

Matkulturen og mattradisjonene varierer også etter hvor vi lever, og hvem vi lever sammen med, og matkulturen kan være forskjellig fra by til landsbygd og fra region til region. Elevene kjenner sikkert også til matkulturen i noen andre land.

Sosiale medier

I dag bruker mange sosiale medier for å uttrykke hvem de er. I de sosiale mediene forteller vi en historie om hvem vi er, eller hvem vi ønsker å framstå som. Mange deler også bilder av mat og måltidssituasjoner. Dette er med på å forme hvilket inntrykk vi får av en person. Hvilke refleksjoner har elevene rundt betydningen av hva vi deler om mat og måltider i sosiale medier? 

Forslag til svar på spørsmål
Oppdrag