Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML1: planleggje og lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare kva for næringsstoff matvarene inneheld.

MK2: lage mat for ulike sosiale samanhengar og drøfte korleis mat er med på å skape identitet.

Se elevtekst for denne leksjonen.

HVA ER KARAKTERISTISK FOR TRADISJONELL SAMISK MAT?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Gluten/hvete: Gáhkko kan lages med glutenfritt mel.
  • Ved laktoseintoleranse kan laktosefri/-redusert fløte og melk brukes til henholdsvis multekremen og gáhkko-brødet.
  • Ved melkeproteinallergi byttes fløten ut med et erstatningsprodukt som kan stivpiskes, og melka byttes ut med et melkeerstatningsprodukt til gáhkko. Benytt melkefri margarin til bakingen.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

Kjøtt til bidos kan du finne i frysedisken i mange butikker, eller du kan spørre i ferskvare-/kjøttdisken om de kan bestille dette for deg. Denne oppskriften på bidos er uten jevning, men den kan også lages med for å lære elevene teknikken med meljevning. Det samiske brødet gáhkko er gjærbakst, så det er viktig at deigen blir satt så fort som mulig for at brødene skal bli ferdig i tide. Dersom det blir for knapt med tid, kan deigen eventuelt settes i forkant, og da demonstrerer du hvordan den lages, for elevene.

  1. Håndvask og repetisjon av hvordan vi jobber på kjøkkenet, basert på erfaringer fra forrige leksjon.
  2. Gjennomgang av det som skal lages. Arbeidsfordeling: Tre elever lager bidos, pynter og dekker bord. Én elev lager gáhkko og multekrem.
  3. Felles måltid.
  4. Gjennomgang av hva elevene har lært.
  5. Rydding og vasking. Tell opp utstyret i hvert enkelt kjøkken. Pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

Å leve i pakt med naturen

Det tradisjonelle samiske kostholdet var og er fortsatt preget av et liv nær naturen. Jakt og fiske var viktig for samene, og årstidene påvirket matvanene. Tidligere ble matvarer tradisjonelt konservert for å ha mat tilgjengelig gjennom året. Disse konserveringsmetodene brukes fortsatt, selv om de i dag brukes like mye for smakens skyld. Både kjøtt og fisk ble tørket, saltet og/eller røkt. Denne leksjonen gir elevene mulighet til å bli bedre kjent med den samiske matkulturen og finne ut hvor viktig reinsdyret tradisjonelt har vært for samene. Reinkjøtt har vært en viktig matvare i kostholdet til mange samer. Det er mindre vanlig å steke kjøtt i samisk matkultur – det meste kokes. En av de mest kjente samiske matrettene, bidos, er en kjøttsuppe med reinkjøtt og grønnsaker. Det finnes mye informasjon på nettet, og gode søkeord kan være «samisk mat» og «samisk kultur». 

Samefolkets dag

Samefolkets dag feires 6. februar. Datoen ble vedtatt på den nordiske samekonferansen i 1992 og ble valgt fordi det første felles møtet mellom samer i Sverige og Norge fant sted i Trondheim 6.–9. februar 1917. Kanskje dere kan markere samefolkets dag i mat og helse? Med litt forberedelser kan dere tenne bål i skogen og lage en rett med finnbiff på bålet. Hvis det ikke lar seg gjøre, kan dere kanskje få tillatelse til å ha en bålpanne i skolegården? Festen kan utvides med musikk og aktiviteter.

Forslag til svar på spørsmål
Oppdrag