Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML1: planleggje og lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare kva for næringsstoff matvarene inneheld.

MF1: vurdere og velje matvarer på ein mangfaldig varemarknad når ein planlegg innkjøp.

MF4: vurdere og velje varer ut frå etiske og berekraftige kriterium.

Se elevtekst for denne leksjonen.

TENKER VI OVER HVOR MATEN BLIR TIL?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Gluten/hvete: Bollene kan lages med glutenfritt mel. Som regel brukes samme mengde mel. Les på forpakningen for ytterligere informasjon.
  • Ved laktoseintoleranse brukes laktosefri kremfløte til å piske krem.
  • Ved melkeproteinallergi må fløten erstattes med et melkefritt produkt som kan stivpiskes.
  • Ved eggallergi kan bollene pensles med melk.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

Til denne leksjonen har vi foreslått at dere lager suppelapskaus. På grunn av tidsbegrensninger på kjøkkenet har vi foreslått at dere bruker en oppskrift uten kokekjøtt. Koking av kjøtt er imidlertid en grunnleggende teknikk på kjøkkenet. Hvis dere har tid til å gjøre dette i denne leksjonen eller i løpet av året, kan det være en nyttig erfaring for elevene. På nettsiden til Opplysningskontoret for egg og kjøtt, matprat.no, finner du filmer og artikler om hvilke typer kjøtt som egner seg til koking, samt finne oppskrifter med kokekjøtt som kan være til inspirasjon.

  1. Håndvask og eventuelt gjennomgang av hvordan vi jobber på kjøkkenet (leksjon 1)
  2. Gjennomgang av det som skal lages. Arbeidsfordeling: To elever lager suppelapskaus. To elever lager boller og dekker bord.
  3. Felles måltid.
  4. Gjennomgang av hva elevene har lært.
  5. Rydding og vasking. Tell opp utstyret i hvert enkelt kjøkken. Pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

Fra gård til butikk

Hensikten med denne leksjonen er å få elevene til å reflektere over hvor maten vi spiser, kommer fra. Denne leksjonen vil også gi elevene et innblikk i hvilke landbruksprodukter som produseres i Norge. I dagens samfunn er handel på tvers av landegrenser en naturlig del av hverdagen. Et spørsmål som naturlig hører innunder dette temaet, er hvordan kostholdet i Norge ville ha vært dersom vi utelukkende skulle ha levd av egenproduserte matvarer. Dette ville blant annet ha gjort kostholdet vårt mye mer sesongbasert, og vi hadde nok også spist mer fisk. Hvilke andre innvirkninger ville det hatt?

Forslag til svar på spørsmål
Oppdrag