Tips

Tips

  • På nettsiden til Norges sjømatråd, godfisk.no, finner du mer informasjon om sjømat. Siden inneholder også oppskrifter med sjømat.
  • På nettsiden fiskesprell.no finner du mer undervisningsmateriell om sjømat.

Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML1: planleggje og lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare kva for næringsstoff matvarene inneheld.

MF1: vurdere og velje matvarer på ein mangfaldig varemarknad når ein planlegg innkjøp.

Se elevtekst for denne leksjonen.

HVORDAN RENSER VI FISK, EGENTLIG?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Ved laktoseintoleranse erstattes kremfløte med en laktosefri variant.
  • Ved melkeproteinallergi byttes kremfløte ut med et melkefritt erstatningsprodukt som kan stivpiskes. Velg melkefri margarin.
  • Gelatin er et animalsk produkt og i mange tilfeller basert på svin. Alternativt kan agar (også kalt agar agar) benyttes. Dette er basert på alger og fås kjøpt i helsekostbutikker og i enkelte grønnsaksforretninger.
  • Bærfromasj inneholder egg. Ved eggallergi kan eventuelt bær serveres med stivpisket kremfløte.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

For å lage ørret i form kan dere enten filetere fisken selv på skolekjøkkenet eller kjøpe ferdige fileter. Dersom dere kjøper ferdige fileter, kan du snakke med elevene om hvordan man fileterer en fisk selv, for læringens skyld. Bruk gjerne bildeserien i kokeboka som utgangspunkt, fileteringsfilmen på digitalt papir/matopedia.no, eller finn en annen
demonstrasjonsvideo. I denne leksjonen kan dere også finne fram til andre gode fiskeretter. Et forslag er å lage fiskefarse som kan brukes til å lage hjemmelagde fiskekaker eller fiskeboller.

  1. Håndvask og gjennomgang av hvordan vi jobber på kjøkkenet, basert på erfaringer fra forrige leksjon.
  2. Gjennomgang av det som skal lages. Demonstrer eventuelt filetering av fisk.
  3. Arbeidsfordeling: To elever lager ørret i form.Én elev koker poteter, lager potetmos og dekker bord. Én elev lager bærfromasj.
  4. Gjennomgang av hva elevene har lært.
  5. Rydding og vasking. Tell opp utstyret i hvert enkelt kjøkken. Pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

Tilberedning av sjømat

I denne leksjonen er det meningen at elevene skal få utviklet sine teoretiske og praktiske ferdigheter når det gjelder å håndtere fisk som råvare og å tilberede fisk. Helsemyndighetene anbefaler oss å spise fisk til middag to til tre ganger i uken og å variere mellom fiskeslag. Denne leksjonen kan med fordel brukes til å rette oppmerksomheten mot dette. Husk at fisk også gjerne kan brukes som pålegg.

Slik renser og fileterer du fisk 4

Dersom dere har mulighet til å gjennomføre en øvelse i filetering på skolekjøkkenet, kan det være en nyttig læringsprosess som kan styrke matkompetansen og gi mestringsfølelse. Det kan også være økonomisk besparende å gjøre dette arbeidet selv framfor å kjøpe et ferdig foredlet produkt. En løsning kan også være at du som lærer demonstrerer hvordan dette gjøres, for elevene. Dette kan være en måte å få ekstra læringsutbytte av råvareinnkjøpet på. Hvis du ikke har filetert fisk før, kan det være lurt å trene i forkant av undervisningen. Det at du viser elevene at det viktigste er å prøve og kaste seg ut i det, kan også bidra til å senke elevenes terskel for å prøve dette selv. Fisken kan så brukes som råvare på skolekjøkkenet. Den kan også fryses og brukes ved en senere anledning.

«Fiskesprell» er et undervisningsopplegg fra Norges sjømatråd. Ungdomskoler kan søke om råvarestøtte til innkjøp av fisk og annen sjømat til bruk i undervisningen.
Gå inn på fiskesprell.no for mer informasjon.

Forslag til svar på spørsmål
Oppdrag