Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML1: planleggje og lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare kva for næringsstoff matvarene inneheld.

MK4: skape og prøve ut nye retter ut frå ulike råvarer, matlagingsmetodar og matkulturar.

Se elevtekst for denne leksjonen.

ER SMAK MEDFØDT?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Gluten/hvete: Muffinsene kan lages med glutenfritt mel.
  • Ved laktoseintoleranse kan laktoseredusert/-fri melk, kremfløte og rømme benyttes. Fetaost inneholder som regel ikke mye laktose, men kan eventuelt sløyfes.
  • Ved melkeproteinallergi benyttes erstatningsprodukter for melk og rømme i muffinsene. Dersom geitemelk tåles, kan en geitemelkbasert fetaost benyttes, ellers kan osten sløyfes. Bruk et erstatningsprodukt for fløte som kan stivpiskes, til karamellkremen.
  • Ved eggallergi kan et erstatningsprodukt benyttes i muffinsene.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

Dette er en omfattende meny, så her kan det være lurt å fordele rettene mellom de ulike gruppene, slik at alle ikke lager alt. Dekk til et langbord, slik at alle spiser sammen og får smake på alt. Det å lage en karamellsaus, kan gis som en utfordring til enkelte elever. Her må de være forsiktige, for smeltet sukker holder en svært høy temperatur og kan lage stygge brannsår. Dersom det ikke blir tid til å lage halvtørkede tomater, kan soltørkede tomater kjøpes inn.

  1. Håndvask og repetisjon av hvordan vi jobber på kjøkkenet, basert på erfaringer fra forrige leksjon.
  2. Gjennomgang av det som skal lages. Demonstrer hvordan man lager karamellsaus.
  3. Arbeidsfordeling: Én gruppe lager thailandsk fiskegryte og kokt ris. Én gruppe lager halvtørkede tomater og matmuffins. Én gruppe lager sitrussalat med karamellsaus og dekker langbord.
  4. Felles måltid.
  5. Gjennomgang av hva elevene har lært.
  6. Rydding og vasking. Tell opp utstyret i hvert enkelt kjøkken. Pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

Ulike smaker

I denne leksjonen får elevene lære mer om smakssansen og de forskjellige grunnsmakene. Dette kan gjøre elevene mer bevisste på hvordan forskjellige ting smaker, og ved å lære om de ulike grunnsmakene kan de også få muligheten til å beskrive smaksopplevelser. 

Å bli kjent med smakene og lære seg til å smake på maten er en viktig del av det å skape og prøve ut nye retter. Ved å smake på maten underveis og vite litt om smakene er det lettere å skape en balanse mellom de ulike smakene i en rett. 

Du kan også fortelle elevene at det kan ta tid å lære og like nye smaker. Ofte må vi derfor smake på nye matvarer eller retter flere ganger før vi lærer å like dem. Det kan hjelpe å blande smaker man liker fra før, med nye smaker. For eksempel kan man kombinere den syrlige smaken fra jogurt eller den bitre smaken fra grapefrukt med litt søtt i form av honning eller søt frukt. Du kan lese mer om smakssansen på Nofimas nettside

Forslag til svar på spørsmål
Oppdrag