Tips

Tips

Du finner mer stoff om mattrygghet på matportalen.no, under fanen «Matsmitte og hygiene».

Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML1: planleggje og lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare kva for  næringsstoff matvarene inneheld.

Se elevtekst for denne leksjonen.

HVORDAN KAN VI FORHINDRE MATSMITTE?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Gluten/hvete: Bytt ut hvetemel med glutenfritt mel i sconesene. Finn oppskrift på glutenfri paibunn. Soppstuingen kan jevnes med maisenna.
  • Ved laktoseintoleranse brukes laktosefri/-redusert melk og fløte i paifyllet, sconesene og soppstuingen.
  • Ved melkeproteinallergi byttes melk, fløte og ost ut med erstatningsprodukter som tåler varmebehandling. Benytt melkefri margarin.
  • Det finnes oppskrifter på paifyll uten egg på nettet.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

Vi har foreslått tre ulike typer paifyll, men utfordre gjerne elevene i forkant til å foreslå en annen type fyll. Eller kanskje dere har råvarer på kjøkkenet som burde brukes opp? Smaksettingen i sconesene kan også varieres – la hver gruppe få lage sin egen variant. Soppstuingen kan være tilbehør til paien, eller den kan fryses ned og spises på grovbrød eller som tilbehør til noe annet i en senere leksjon. La også gjerne elevene selv finne ut hvordan de kan fordele de praktiske oppgavene mellom seg.

  1. Håndvask og repetisjon om hvordan vi jobber på kjøkkenet, basert på erfaring fra forrige leksjon.
  2. Gjennomgang av det som skal lages. Demonstrer hvordan man lager en mørdeig, og hvordan denne brukes til å lage en paibunn.
  3. Arbeidsfordeling: To elever lager pai og salat og dekker bordet. Én elev lager soppstuing og frysetøy eller eplemos. Én elev lager grove scones.
  4. Felles måltid.
  5. Gjennomgang av hva elevene har lært.
  6. Rydding og vasking. Tell opp utstyret i hvert enkelt kjøkken. Pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

I denne leksjonen får elevene et innblikk i begrepet mattrygghet og betydningen av et godt regelverk og gode rutiner samt renhold i produksjonen av mat. Samtidig repeterer vi noe stoff fra tidligere, nemlig at vi som forbrukere har en viktig oppgave med å sikre at maten forblir trygg. Leksjonen gir rom for diskusjon og erfaringsutveksling, og målet er å bevisstgjøre elevene på disse temaene.

Zoonoser

Zoonoser er et fremmedord, men samtidig et viktig begrep når vi snakker om mattrygghet. Her kan du få elevene til å reflektere omkring hva som kunne ha vært konsekvensene dersom vi for eksempel ikke hadde hatt et regelverk for import eller privat innføring av grønnsaker og planter. Eller hva som kan skje hvis man i produksjonen eller hjemme på eget kjøkken slurver med hygienen. Du kan beskrive hvordan smitte kan spres og presentere forskjellige scenarioer med ulike smittekilder, og bruke dette som et utgangspunkt for en diskusjon om hvordan smitten kunne vært forhindret. 

Forslag til svar på spørsmål
Oppdrag