Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

ML1: planleggje og lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare kva for næringsstoff matvarene inneheld.

MK1: planleggje og gjennomføre måltid i samband med høgtider eller fest og ha ei vertskapsrolle.

MK2: lage mat for ulike sosiale samanhengar og drøfte korleis mat er med på å skape identitet.

Se elevtekst for denne leksjonen.

ER DU KLAR TIL Å TA KJØKKENET I BRUK FOR ALVOR?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Gluten/hvete: Sukkerbrødet kan lages med potetmel. Oppskrift på dette kan du finne på matprat.no.
  • Ved laktoseintoleranse brukes laktosefri melk og kremfløte i eggekremen.
  • Ved melkeproteinallergi benyttes et erstatningsprodukt for melk, mens et erstatningsprodukt for fløte som egner seg til stivpisking, benyttes til eggekremen.
  • Det finnes oppskrifter på sukkerbrød og eggekrem uten egg. Søk på nettet.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

  1. Håndvask og repetisjon av hvordan vi jobber på kjøkkenet, basert på erfaringer fra forrige leksjon.
  2. Gjennomgang av det som skal lages. Arbeidsfordeling: To elever lager stekte poteter og grillspyd med grønnsaker, kylling, laks og biffkjøtt. En elev lager svinesatay og peanøttsaus. To elever lager sukkerbrød, pynter kaken og dekker bord.
  3. Felles måltid.
  4. Rydding og vasking. Tell opp utstyret i hvert enkelt kjøkken. Pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

Hva sitter elevene igjen med?

Hensikten med denne leksjonen er at elevene skal reflektere over alt de har lært gjennom året med mat og helse. Her kan du gjerne ta utgangspunkt i de ulike hovedområdene i læreplanen og kompetansemålene for å få i gang samtalen om hva elevene har lært i undervisningen. Hva synes elevene har vært mest spennende? Har de lært noe som de i utgangspunktet trodde var annerledes? Hvilke matlagingsteknikker husker de at de har fått forsøke seg på? Hvilke matretter likte de best å lage og smake på? 

Faget har gitt dem grunnleggende ferdigheter om mat og matlaging som de vil ha nytte av når de senere skal flytte for seg selv. Men før den tid kan de bruke det de har lært hjemme og øve. Man blir ingen god kokk uten prøving og feiling. Spør elevene om de tror at de kommer til å fortsette å lage mat hjemme nå som de er ferdige med faget mat og helse.


Sommerfest

Elevene har flere ganger gjennom skoleåret planlagt og gjennomført feiringer hvor maten og måltidet har stått i sentrum. En hyggelig markering på fullført skoleår i mat og helse kan være å arrangere en sommerfest. Begynn gjerne planleggingen litt tid i forveien, slik at elevene kan utfordres litt ekstra med tanke på vertskapsrollen. Kanskje de også kan bli enige om en festmeny i fellesskap?

Forslag til svar på spørsmål
Oppdrag