Tips
  • Matvaretabellen (matvaretabellen.no) gir en oversikt over energi- og næringsinnhold i de vanligste matvarene våre.
  • «Måltidet – en verdi å ta vare på» (Opplysningskontorene i landbruket og Norges sjømatråd, 2012) er et enkelt undervisningsmateriell som gir tips og praktiske råd om hvordan du lett kan skape en sunnere livsstil.

Leksjonen omhandler følgende kompetansemål:

  • ML1: planleggje og lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare kva for næringsstoff matvarene inneheld.
  • ML2: samanlikne måltid ein sjølv lagar, med kostråda frå helsestyresmaktene.

Se elevtekst for denne leksjonen.

HVORFOR ER DET SÅ VIKTIG MED EN JEVN MÅLTIDSRYTME?

Om matallergi, matintoleranse, religion og kultur:

  • Gluten/hvete: Knekkebrødene kan lages med glutenfritt mel. Ved cøliaki må glutenfrie havregryn benyttes.
  • Ved laktoseintoleranse brukes laktosefri/-redusert melk til havregrøten. De fleste med laktoseintoleranse tåler syrnede meieriprodukter bedre. Hvis ikke, kan laktosefri jogurt brukes til smoothien.
  • Ved melkeproteinallergi byttes jogurt i smoothien ut med et erstatningsprodukt. Benytt melkefri margarin i frokostblandingen. Havregrøten kan kokes på vann eller et melkeerstatningsprodukt.
  • Frokostblandingen inneholder valnøtter og hasselnøtter.

Forslag til arbeidsfordeling og rekkefølge på kjøkkenet:

I neste leksjon foreslår vi at elevene skal lære å bruke Kostholdsplanleggeren. Dette tar tid. Vi foreslår derfor at dere i denne leksjonen lager opp nok knekkebrød og frokostblanding til at dere kan spare noe av dette til neste gang. Å regne om porsjonsstørrelsen i oppskriftene kan være en fin øvelse for elevene.

  1. Håndvask og gjennomgang av hygieneregler basert på erfaringer fra forrige leksjon.
  2. Gjennomgang av det som skal lages. Arbeidsfordeling: To elever baker knekkebrød, koker havregrøt og lager smoothie (like før servering). To elever lager frokostblanding, koker egg og dekker bord.
  3. Felles måltid.
  4. Gjennomgang av hva elevene har lært.
  5. Rydding og vasking. Tell opp utstyret i hvert enkelt kjøkken. Pass på at alt er tørket og ligger pent på plass.

Verdien av å spise frokost

I denne leksjonen skal elevene lære om måltider og betydningen av en jevn måltidsrytme. Vi har valgt å ta utgangspunkt i frokosten, som er et av dagens hovedmåltider. Elevene får lære om gode frokostalternativer. Start med å stille spørsmål om hva elevene pleier å spise til frokost. Få dem til å reflektere over om frokostvanene deres er i tråd med kostrådene. Her kan det for eksempel være aktuelt å trekke fram kostrådene om grove kornprodukter, frukt, bær og grønnsaker og magre meieriprodukter. Få elevene til å diskutere om det er enkle grep som kan gjøres for å forbedre frokostvanene deres.


Snakk om fordelene ved å ha et jevnt blodsukkernivå. Det er viktig både fysisk og psykisk.


Hva er en god frokost?

Bruk gjerne litt tid på dette, slik at elevene kanskje kan få noen tips til alternative frokoster. Kanskje brosjyrer eller nettsider kan bidra med inspirasjon?

Forslag til svar på spørsmål
Oppdrag